Wat is merkbeleving?
De definitie van merkbeleving is het totaal aan reacties van een individu of een groep op een merk. Dit kunnen emoties, interacties, gevoelens, gedachtes of elke andere vorm van reactie zijn. De merkbeleving is de blijvende indruk die een bedrijf creëert bij hun klant of bij het grote publiek en hoe het merk hun gevoelens en gedrag beïnvloedt.
Het creëren van een goede merkbeleving is erg belangrijk omdat het bedrijven helpt positieve associaties op te bouwen tussen hun merk en hun doelgroep. Een goede merkervaring verhoogt de herkenning en de bekendheid van een merk en toont aan dat het bedrijf en de klanten gemeenschappelijke waarden en overtuigingen hebben.
Marketeers die verantwoordelijk zijn voor het ontwikkelen van de merkbeleving willen langdurig vertrouwen en loyaliteit bij hun doelgroep teweegbrengen. Dit doen zij door de hele customer journey positief te beïnvloeden. Elke keer dat klanten aan hun merk denken of ermee in contact komen, ervaren ze een bepaalde emotie of voelen ze zich op een bepaalde manier verbonden. Een merk van energiedrank wil bijvoorbeeld energie en motivatie opwekken, terwijl een cyberbeveiligingsbedrijf hoopt dat mensen zich veilig en beschermd voelen.
Tips voor het creëren van een effectieve merkbeleving
De marketing van een sterke merkbeleving moet elk element van de merkcommunicatiestrategie bevatten, zoals tone-of-voice en de inhoudelijke boodschap, het merkimago, de gebruikerservaring en klantenservice. Hoe doe je dat?
Maak een goede eerste indruk
Een positieve merkbeleving begint altijd met een goede eerste indruk. Van het snel laden van de website tot het bieden van een gastvrije sfeer in het kantoor of showroom. Dit is de kans om jezelf te profileren als hét merk dat de prospect zou moeten kiezen en waar hij of zij trouw aan zou moeten blijven. Promoot de identiteit en het doel van het merk of dienst vanaf het begin en zorg ervoor dat dit doorklinkt in de hele klantervaring.
Wees authentiek
Klanten willen zich aansluiten bij merken die geloofwaardig en authentiek zijn. Om te laten zien dat jij authentiek en betrouwbaar bent, moet je consistent zijn in de inhoud van de boodschap en visuele communicatie. Originaliteit is van belang en het kopiëren van anderen is een absolute no-go. Geloof in het eigen merk en anderen zullen in jou geloven.
Vertel het verhaal van het merk
Of jouw bedrijf nu een geavanceerde tech-startup is of een conservatieve financiële dienstverlener, je moet een betekenisvol merkverhaal vertellen. Deze benadering van storytelling moet verweven zijn in elk contactmoment dat de doelgroep hebben met jouw merk, van logo tot social media posts en e-mailnieuwsbrieven. Maak jouw merkverhaal menselijk door bijvoorbeeld het team en het verhaal achter het bedrijf in de communicatie me te nemen. Klanten zullen zich veel eerder herkennen in een merk dat bestaat uit echte mensen die zowel geïnspireerd als inspirerend zijn.
Wil jij aan de slag met merkbeveling?
Wil jij je merkverhaal op een originele manier tot leven laten komen, aarzel dan niet en maak een afspraak Arjan of Henk voor een levendig gesprek over dit onderwerp waar onze passie ligt en we dagelijks mee bezig mogen zijn.