Merkenspel
Door het Merkenspel te spelen, zet je ongemerkt je voorkeuren op een rijtje en orden je alle gedachten die hebt over wie je bent als bedrijf en wat je wilt uitstralen.
Het merkenspel
Doel van het merkenspel is om de kernwaarden van jouw bedrijf of organisatie helder in beeld te krijgen en die kernwaarden te gebruiken bij het ontwikkelen van de branding strategie van jouw bedrijf.
Hoe werkt ’t merkenspel?
Het merkenspel wordt gespeeld door gezichtsbepalende medewerkers van jouw bedrijf. Deze groep is idealiter 4-8 mensen groot en duurt een dagdeel.
Elk van de deelnemers gaat door middel van het kiezen van maximaal 2 logo’s van andere bedrijven/merken uitleggen waarom de kernwaarden de 2 uitgekozen merken passen bij jouw bedrijf.
Gezamenlijk worden de kernwaarden besproken en wordt er door middel van eliminatie ook weer samen besloten welke kernwaarden afvallen en welke 3 of 4 kernwaarden overblijven.
De onderdelen van een branding strategie
- Doelgroepomschrijving (persona’s)
- Kernconcept
- Merkbelofte
- Merkkarakter
- Kernwaarden
- Visie
- Missie
Wij gebruiken hiervoor het merkpiramide model.
Wat kan je ermee? Wat doe je ermee?
De set van kernwaarden die passen bij jouw bedrijf dienen als uitgangspunt voor het creatieve concept van de nieuwe identiteit, waarin de merkbelofte centraal komt te staan.
Die identiteit en merkbelofte/merkkarakter worden vervolgens het uitgangspunt van de ontwerpen voor alle communicatie zoals website, online uitingen, etc.
Wat is de Deliverable
Wat gaan we opleveren? Een verslag met het resultaat van het merkenspel, de kernwaarden vertaald naar de merkpiramide. En daaraan toegevoegd een creatief voorstel voor de visuele identiteit.
Dit samenspel levert een eenduidige en heldere visie én draagvlak op.
Extra
Extra
Wat we ook als extra kunnen uitwerken is de doorvertaling van de kernwaarden. Gewoon wat die kernwaarden in de praktijk betekenen voor jouw klanten en ook je eigen medewerkers. Het is zo opgesteld dat je altijd een antwoord hebt als je wordt gevraagd naar de kernwaarden van je bedrijf en hoe die in de praktijk door iedereen in het bedrijf uitgedragen kunnen worden. Daarvoor hebben we een even eenvoudig als werkbaar instrument bedacht.
Ben je ook enthousiast geworden? Bel Arjan of Henk voor een afspraak.