Brochures en Magazines
Een brochure maken is een belangrijk onderdeel van je PR.
We horen het je denken. Offline content is toch ouderwets? Dit is alles behalve waar. Het draait om de behoefte van je doelgroep/klant. Dat die behoefte neigt naar brochures en/of magazines is daarom helemaal niet erg.
Het kan bijvoorbeeld heel goed zijn dat jouw doelgroep behoefte heeft aan een magazine (denk bijvoorbeeld aan H&M). Als je er over nadenkt is dat eigenlijk ook een heel logisch gekozen middel. Je kunt als klant ‘plaatjes kijken’ in het boekje, deze direct online bestellen of de winkel binnen stappen.
Een brochure maken is een belangrijk onderdeel van je PR
Je kan geïnteresseerden iets tastbaars meegeven waarop staat wat jij te bieden hebt. Dit kan op verschillende manieren gedaan worden. Afhankelijk van de branche waarin jij werkt kan je het ook op verschillende plekken verspreiden, zoals in wachtkamers in de zorg of in de lobby van hotels of vakantieparken. Een brochure moet makkelijk leesbaar zijn. Verwarring door de tekst zorgt ervoor dat mensen de brochure niet uitlezen en daardoor niet alle argumenten hebben gelezen die jij te vertellen hebt. Daarnaast moet het ook overzichtelijk zijn en natuurlijk contactgegevens verstrekken.
"Offline content is toch ouderwets? Dit is alles behalve waar."
De tekst
Als je weet wat je doelgroep is en wat het doel van de brochure is kan je beginnen met de tekst. Zorg voor een pakkende eerste zin, die uitnodigt om verder te lezen. Verwerk in de tekst de wie, wat, waar, wanneer (als dat van toepassing is) en waarom. Dus wie jij bent, wat je doet, waar je dat doet, wanneer je dat doet en waarom jij dat doet. Vermeld bij het waarom ook de dingen die belangrijk zijn om je te onderscheiden van je concurrent.
Vergeet niet de Call To Action te benoemen. Wat moet de lezer van de brochure doen? Naar je website gaan voor meer informatie? Bellen voor een afspraak? Vermeld dit in de tekst of geef het een aparte opvallende plek.
Extra tips:
- Maak gebruik van tussenkopjes
- Als het kan maak een opsomming (verticaal)
- Vermeld contactgegevens
- Geeft instructies over het uitvoeren van je dienst
Het vermelden van contactgegevens en het geven van instructies zorgt ervoor dat mensen de brochure langer houden. Bij instructies moet je bijvoorbeeld niet alleen melden dat het gras gemaaid moet worden, maar ook hoe je dat moet doen.
Het uiterlijk
Maak gebruik van je huisstijl, zodat de merkherkenning van je bedrijf vergroot wordt. Zorg ervoor dat de brochure de aandacht trekt. Het design, de kleuren en lettertype zijn bepalend voor het trekken van de aandacht. Afhankelijk van de brochures van de concurrent kan je het kleurgebruik aanpassen. Let er bij het lettertype op dat deze helder is en zorg voor voldoende contrast om de leesbaarheid te vergroten.
Wil jij een brochure maken, maar kom je er niet uit? Bel of mail ons voor een vrijblijvend gesprek. Wij kijken naar je wensen en kunnen dan je brochure maken.
Stappen voor het maken van brochures en/of magazines
- Het doel van de brochure
- Wat moet de lezer doen na het lezen van de brochure? Wat is de Call To Action?
- En op welke manier zorg je ervoor dat je anders bent dan je concurrent?
- De doelgroep