Is er verschil tussen een merkpaspoort en huisstijlhandboek?
Ja en nee! Wat is dat nu weer voor antwoord hoor ik je denken? Zie het als volgt. Voordat je de wereld rond kunt reizen, heb je een paspoort nodig - een uniek, universeel geaccepteerd bewijs dat je bent wie je zegt dat je bent. Hetzelfde geldt voor marketing. Voordat iemand bij jou koopt of zaken met je doet, moeten ze jou vertrouwen. Alleen memorabele, onderscheidende en authentieke berichten online of in de media die consistent zijn, creëren dat vertrouwen. Waar moet je allemaal aan denken als je op reis gaat, of als je iets gaat verkopen?
Bestemming (Missieverklaring)
Zonder bestemming bestaat een reis niet. Waar gaat je bedrijf naartoe, of wat wil je met je merk bereiken?
Leidende kracht (merkessentie)
Zie dit als je kompas. Wat drijft alles wat je bedrijf of product doet?
Stel verwachtingen (merkbelofte)
Wat voor soort reis is dit? Hoe wil je dat ze zich voelen bij het lezen van je content?
Pak je koffers in (waarde propositie)
Maak de communicatie niet te vol! Je hebt 2 dingen nodig: waarde + emotie.
Reisgids (Brand Voice & Tone)
De inhoud heeft een gids nodig. Definieer een brand personality.
Medereizigers (onderzoek van concurrenten)
Anderen zijn je voorgegaan. Wat kun je van hen leren en waarin ben je anders?
Wie krijgt een ansichtkaart? (Wie is de doelgroep?)
Niet iedereen is geïnteresseerd in jouw reis - of uw bedrijf of product. Welke problemen los je op en voor wie los je ze op?
Identificatie (één propositie)
Als het ID-gedeelte van uw paspoort niet klopt, kunt u niet reizen. Uw One Key Message waarmee je je op de markt positioneert. En het is essentieel.
Een merkpaspoot beschrijft dus al die belangrijke zaken rond je merk die essentieel zijn voor succesvolle marketing. Voor marketing succes is vooral consistentie nodig in hoe je je boodschap uitdraagt. Dat je ervoor zorgt dat je niet gaat zwalken en onduidelijk bent over je merk. Daarom beschrijf je alles goed en zodanig dat iedereen die betrokken is bij de uitvoering van de marketing. Maar er is meer nodig dan alleen de beschrijving van het merk. Consistentie is ook gebaat bij eenduidig gebruik van alle huisstijl elementen. Dus hoe het logo gebruikt moet worden in bijvoorbeeld advertenties of op ander drukwerk en in social media en websites. En wat de kleuren precies zijn en welke lettertypes gebruikt worden en hoe groot of klein.
En dit staat allemaal in het huisstijlhandboek. Een merkpaspoort bestaat dus uit twee delen: Het verhaal over het merk en hoe het gebruikt moet worden.
Bij Schot hebben we al heel wat merkpaspoorten mogen maken. Die van jou willen we ook graag maken. Als je er nog geen hebt, bel dan met Arjan of Henk en dan gaan we samen op reis.