Skip to main content

Merkstrategie

Achter elk merk staat een merkstrategie die helpt bij de verschillende keuzes die je als bedrijf maakt. Een merkstrategie bestaat uit verschillende elementen, zoals de stem (toon) waarmee je de doelgroep aanspreekt of de waarden die je vooruithelpen. Hieronder beschrijven we de verschillende elementen van een overtuigende merkstrategie en waarom elk ervan op unieke wijze bijdraagt aan het bouwen van een sterk merk.


Merkstrategie


Wat is merkstrategie?

Een merkstrategie beschrijft hoe een merk herkenning en voorkeur opbouwt bij klanten en potentiële klanten. Een merkstrategie omvat verschillende merkelementen zoals merkwaarden die gevoelsmatig vertaald worden in toon, kleur, en hoe je verhalen vertelt.

 

Waarom is het ontwikkelen van een merkstrategie belangrijk?

Een sterk merk is cruciaal voor het opbouwen van verbindingen met klanten. Een succesvolle merkstrategie kan helpen bij het verbeteren van loyaliteit, het stimuleren van merkbekendheid, het opbouwen van terugkerende klanten en het stimuleren van mond-tot-mondreclame en andersoortige aanbevelingen.

Merken zonder effectieve merkstrategieën kunnen verwateren, zwak of zelfs vergeten worden. Zonder een geweldige productervaring is het voor klanten gemakkelijk om verder te shoppen in plaats van zich te binden aan een herhalingsaankoop.

 

Elementen van een sterke merkstrategie

Het merkverhaal (brand story), de toon van een merk (tone of voice), het merkontwerp (brand design), de merkwaarden (brand values), en en het abstracte begrip merksfeer (brand vibe ) zijn de belangrijkste elementen van een succesvolle merkstrategie. 

Brand story
Het merkverhaal is het verhaal dat gebruikt wordt om essentiële momenten in het ontstaansverhaal, de kernovertuigingen en -waarden en het doel van het bedrijf over te brengen.
Merkverhalen zorgen voor een verdere verbinding tussen het bedrijf en het klantenbestand. Door te delen waarom je bestaat, waar je voor staat en wat je inspireerde om aan de slag te gaan en door te gaan, creëer je een omgeving waar mensen je bedrijf op een dieper niveau kunnen leren kennen.

Tone of voice
De woorden en zinnen die een merk gebruikt om te communiceren met huidige of nieuwe klanten via verschillende marketingkanalen en op de website, wordt tone of voice genoemd.
De ‘stem’ van een merk bepaalt het type merkboodschap dat een bedrijf gebruikt. Het speelt vaak de grootste rol bij het vormen van verbindingen met klanten door de persoonlijkheid van een merk te laten samensmelten met de kernwaarden. Het zet de toon voor de relatie die een klant in de loop van de tijd met een merk zal opbouwen en laat zien en voelen wat ze ervan kunnen verwachten. Een merk dat geen persoonlijkheid uitstraalt, loopt het risico die connectie te verliezen of een andere boodschap uit te zenden dan het echt wil.

Brand design
Hoe je merk visueel op producten, website en (social) media platforms verschijnt - van kleurenpalet tot lettertypen tot fotografiestijl - wordt brand design genoemd en het is vaak de eerste en snelste manier waarop een potentiële klant kan begrijpen het allemaal om gaat, wat het merk wil zeggen en wat het merk betekent.

Behalve dat het spreekt over waar het merk om draait, illustreert een merkontwerp ook een standpunt. Een potentiële klant kan van jouw merk gaan houden, deels vanwege de manier waarop de producten verpakt zijn en ontworpen of vanwege de kleurrijke sjablonen die je verstuurt met een e-mailnieuwsbrief. Net als kunst kan brand design een emotionele reactie uitlokken. 

Een gebrek aan design kan ervoor zorgen dat het merk geen visuele identiteit heeft, wat potentiële klanten zullen oppikken. Het ontwerpen van de visuele componenten van een merk, van productlabels tot bijsluiters tot de homepage, geeft het een sterkere positie in de markt, kan de klantervaring verbeteren, een sterke visuele identiteit creëren en helpen je te onderscheiden van de concurrenten.

Naast tone-of-voice-specificaties is het aan te raden elementen van het merkontwerp in een huisstijlgids (onderdeel van een brand book) vast te leggen, om de uitgangspunten en consistent gebruik te borgen. Aangezien het gaat om een visuele identiteit, omvat dit kleurcodes, lettertypes en -stijlen, logo gebruiksvoorschriften en meer zodat iedereen die werkt met het merk dezelfde elementen gebruikt. 

Brand values
Waarom bestaat jouw merk? Wat is voor jou het belangrijkst? Wat zijn de problemen die jouw merk probeert op te lossen? Vragen als deze helpen om de kern van de waarden van je merk te begrijpen, of de overtuigingen en principes die jouw bedrijf leiden.

Merkwaarden worden de parameters waarmee je verbindingen met je stakeholders kunt opbouwen en potentiële klanten kunt vinden die dezelfde overtuigingen delen. Ze helpen ook bij de merkpositionering, aangezien de waarden van een merk een belangrijke onderscheidende factor kunnen zijn.

Merkwaarden worden vaak vastgelegd in een brand book met daarin vastgelegd, naast tone of voice en visuele identiteitsvereisten,  een missie en visie , de kernwaarden van het merk en het verhaal van het merk.

Brand vibe
De sfeer van een merk is het algemene sentiment dat het uitstraalt in de communicatie, zoals de website, social mediakanalen, productverpakkingen, enz. De sfeer kan van alles zijn, van speels tot tot serieus, en is een samensmelting van de manieren waarop de persoonlijkheid, de waarden in beeld (en wellicht geluid) en tekst tot uiting komen.

Welk communicatiekanaal je ook kiest, het is belangrijk om een specifieke sfeer over te brengen aan iemand wanneer hij met jou communiceert.

Het creëren van een sfeer draagt bij aan de algehele klantervaring met het merk en zal altijd een blijvende indruk achterlaten, het is daarom van belang dat dat het gevoel is dat jij wilt dat je merk achterlaat.

 

Bij een goede merkstrategie draait alles om gevoelens

Succesvolle merkstrategieën inspireren een gevoel van verbondenheid door middel van eerlijke waarden, een tone of voice die de essentie van het merk weergeeft en een design dat de ware persoonlijkheid van je merk weerspiegelt. Een sterke merkverbinding bouwt langdurige relaties op (merkentrouw). En je grootste fans worden je grootste pleitbezorgers. 

Bij Schot zijn we dagelijks met brand strategies bezig en hebben er veel kennis en kunde over opgebouwd. Voor nieuwe producten maar ook voor producten of diensten die een herpositionering nodig hebben. We kunnen je er alles over vertellen. Bel Arjan of Henk als je meer wilt weten hoe we jou kunnen helpen met je merk of bedrijf.


 

Maak een afspraak