Skip to main content

Wat valt er allemaal onder een concept?

First things first: Wat is een concept… In het kort is dit een helder en krachtig idee over wat jouw organisatie of merk is en waar het voor staat. Het concept dient als basis voor je communicatie-uitingen. Natuurlijk is een goed concept onderscheidend, gaat langere tijd mee en is niet toegespitst op één communicatiemiddel. Zo nu weet je wat een concept is maar wat valt daar dan allemaal onder? Wij leggen het je uit.

 

 

Een creatief concept is een belangrijk onderdeel van je marketing en communicatiestrategie. Dit is de basis voor al je campagnes en andere uitingen. Daarnaast is een concept een overkoepelde gedachte die de kern van de communicatieboodschap vormt. Een goed creatief concept zorgt voor herkenbaarheid en is onderscheidend in de markt. Het zorgt ook voor verbinding met je doelgroep en levert gegarandeerd het gewenste resultaat op.

Zo’n concept omvat verschillende elementen die samen een uitstraling vormen. Dit zijn onder andere het thema/de boodschap, de identiteit, het verhaal en de beleving.

Thema/boodschap: Het thema dient als leidraad voor de uitwerking. Dit kan een boodschap, sfeer/gevoel of bepaalde insteek zijn. Vraag jezelf hierbij af wat je met je uitingen wil bereiken en wat de boodschap is die je wilt overbrengen.

Identiteit: De beeldtaal, spreektaal, vormtaal, lettertype en kleurgebruik. Welke stijl gebruik je om je thema te ondersteunen?

Wat valt er allemaal onder een concept?

Het verhaal: het narratief dat wordt verteld en ervaren door de doelgroep. Denk hierbij aan storytelling. Hoe ga je de kernboodschap overbrengen aan de doelgroep? Dit kan in de vorm van slogans, visuals, verhalen, of andere creatieve elementen.

Beleving:
De manier waarop het concept je doelgroep aanspreekt en betrekt. Bijvoorbeeld door interactieve elementen.

Om antwoord te geven op de vraag ‘wat valt een onder een concept’. Het antwoord is kort maar krachtig: je strategie, je verhaal en je communicatie uitingen.

 

Het ontwikkelen van een concept is een proces. Er is geen kant-en-klare aanpak. Wel zijn er een aantal stappen die je kunt aanhouden:

  • Onderzoek: Verzamel zoveel mogelijk informatie over je doelgroep, je concurrentie en de markt.
  • Brainstorm: Dit klinkt gek maar verzamel zo veel mogelijk ideeen. Denk ‘out of the box’.
  • Bij negatieve feedback van klanten: Als je regelmatig feedback krijgt van klanten dat je merk niet meer aansluit bij hun behoeften of verwachtingen, is het tijd om serieus na te denken over rebranding.
  • Selectie: Kies je beste ideeën uit.
  • Werk een plan uit.

 

 

Wil jij een nieuw concept?

Ben je benieuwd of wij je kunnen helpen met jouw nieuwe concept? Bij Schot ben je aan het juiste adres. Neem gerust eens contact met ons op dan gaan we samen jou aan de slag om jouw concept te vormen!

 

contact