Skip to main content

Zoekmachine Optimalisatie

(SEO)

Zoekmachine Optimalisatie van Schot

Het doel van zoekmachine optimalisatie is om met belangrijke zoekwoorden je website zo hoog mogelijk in de zoekmachines te krijgen. Hierdoor komt je website onder de aandacht van mensen die wél je producten of diensten nodig hebben, maar je bedrijf nog níet kennen. Daarom is zoekmachine optimalisatie is een belangrijk onderdeel van online marketing.

In tegenstelling tot het kopen van advertentieruimte bij zoekmachines en social media platforms, zijn de resultaten van zoekmachine optimalisatie veel duurzamer dan gekochte exposure. Want als je stopt met adverteren, ben je direct niet meer zichtbaar, terwijl je met zoekmachine optimalisatie veel langer zichtbaar blijft. Dat wil niet zeggen dat zoekmachine optimalisatie eenmalig is, ook dit moet regelmatig onderhouden en bijgewerkt worden.

"Naast deze basisregels zijn er nog vele andere punten waar we op letten."

Zoekmachine optimalisatie, hoe werkt dat?

Omdat Google en andere zoekmachines niet prijsgeven hoe ze nou precies werken en bepalen welke pagina bij welk zoekwoord als eerste getoond wordt, is het optimaliseren voor zoekmachines iets voor specialisten. Tegenwoordig zijn alle CMS-en technisch geschikt om zoekmachine optimalisatie toe te passen. Vaak hoeft er technisch niets aangepast te worden. Bijna iedere website is wel geschikt. De vraag is alleen welke zoekwoorden je op welke manier in de site moet bouwen. Bij Schot werken we bij zoekmachine optimalisatie vanuit een aantal basis regels:

1. Samen met jouw bepalen we welke zoekwoorden het best bij jouw dienst of product passen. Van deze woorden bepalen we hoe vaak mensen hierop zoeken. Dat is interessant want een mooi zoekwoord dat niemand gebruikt is zo goed als waardeloos. Dit onderzoek resulteert in de basis indeling voor je website oftewel je menu structuur.

2. De menu structuur is erg belangrijk. Zowel voor bezoekers als voor zoekmachines. Samen richten we deze zo optimaal mogelijk in. Zoekwoorden die we wel belangrijk vinden, maar niet in de menu structuur passen, worden landingspagina's.

3. De pagina's van de website gaan Google vertellen waar de pagina en de site over gaan. Hierbij zorgen we er voor dat de titel, url, H-structuur (hoofdstukken) en de teksten perfect zijn opgebouwd rondom het zoekwoord van elke pagina.

4. Bij zoekmachine optimalisatie horen ook de afbeeldingen. We zorgen er voor dat de bestandsgroottes acceptabel zijn, de bestandsnamen de belangrijkste zoekwoorden bevatten en de Titel en Alt teksten goed zijn aangemaakt.

5. Naast de inhoud van de site, waarover alle bovenstaande punten gaan, is de snelheid van het laden van de site van groot belang. Wij testen de site na oplevering (het testen doen we op jouw eigen webhosting) en zorgen er voor dat de laadsnelheid binnen de specificaties van onder andere Google vallen.

Naast deze basisregels zijn er nog vele andere punten waar we op letten. Hoe gedetailleerd we dat allemaal toepassen is onder ander afhankelijk van je budget.

Een keertje sparren met onze SEO specialist? Neem contact met ons op!