Skip to main content

Emotie, timing en herhaling

Emotie, timing en herhaling, een drie-eenheid die verschil maakt

Regelmatig proberen we vanuit Schot om praktische en handige tips te delen. Tips die een verschil kunnen maken in je marketingstrategie! Ditmaal hebben we er drie, die aan elkaar gekoppeld zijn en daardoor effectief zijn. De rol van emotie, het belang van timing en een oude bekende: de kracht van herhaling.

 

Emotie, timing en herhaling

 

Tip 1. Emotie is de sleutel tot verbinding

Mensen voelen zich emotioneel verbonden met merken die hen raken. Het toepassen van emotie in je boodschap zal de betrokkenheid dus vergroten en een betere, meer innige band met je doelgroep opbouwen. Wat zorgt er nu voor dat iemand voor jouw product of dienst zal kiezen en niet voor die van je concurrent? Vooral als de eigenschappen van jou en je concurrent hetzelfde zijn?

Het is de emotie in de communicatie die het verschil zal maken. Juist die emotie zorgt ervoor dat iemand bijvoorbeeld een voorkeur heeft voor een BMW in plaats van voor een Volvo. BMW met haar emotionele claim ‘Freude am Fahren’ roept iets heel anders op dan Volvo met ‘It’s the little things…’. Puur het gevoel maakt hier het verschil. Met veel plezier rijden in een BMW tegenover het veel meer instrumentele voordeel van Volvo: Het zijn de kleine dingen die het verschil maken.

Probeer dus verhalen te vertellen die emoties oproepen en daarmee het verschil maken!

Emotie kun je via verschillende kanalen delen, waarbij Social Media uiteraard vaak voor de hand ligt. Is je doelgroep actief op Social Media, denk dan na over het momentum. Zie het als daten met je nieuwe vriend of vriendin. Die bel je ook niet elke dag en daarna ineens 2 maanden niet, toch? Zo komen we gelijk uit bij tip 2!

 

Tip 2. Timing is alles in Social Media

Heb je je ooit afgevraagd wanneer het beste moment is om op Social Media te posten? Vanuit onderzoek weten we dat dit kan variëren op basis van je doelgroep en platform. Experimenteer met verschillende tijden en analyseer de resultaten om het optimale moment voor content te ontdekken.

LinkedIn zorgt als zakelijk platform voor weinig verrassingen op het gebied van interactie: het wordt overduidelijk het meest gebruikt binnen kantooruren. Dinsdag en donderdag zijn de dagen die de meeste interactie opleveren. Als we inzoomen op piekmomenten, zijn dinsdagmiddag, donderdagmiddag en vrijdagochtend bij uitstek de momenten waarop je posts meer interactie opleveren.

Op Instagram is er op zondag een duidelijke piek om 15 uur ’s middags, evenals een piek op dinsdagavond. De rest van de interactie vindt redelijk verspreid over de week plaats. Het is dus extra belangrijk om Instagram-posts goed te verspreiden over meerdere dagen. Voor Insta geldt dan ook: regelmatig posten loont! Dat vindt het algoritme namelijk lekker.

 

Tip 3. Doorlopend zichtbaar zijn

Wil je nou lekker knallen met je merk en echt je naamsbekendheid verhogen? Doe het dan goed. Wees voortdurend zichtbaar met je bedrijf om echt top of mind te komen bij je doelgroep. Het is een stokoude wet, maar herhaling is nog steeds de kracht van reclame. Ons advies: post echt minimaal 1 keer per week en hou dit vol. Dit is helemaal niet moeilijk als je een contentkalender maakt en je campagnes goed inregelt.

 


 

We hebben bij Schot veel ervaring met online marketing op Social Media. Meer weten en vooral hoe we jou kunnen helpen? Bel Arjan of Henk voor een leuk gesprek hierover. Het is onze passie die we graag met je delen.

 

contact