Search Generative Experience (SGE), wat is het en wat doet het?
Dat mensen anders op Google zoeken is sterk te merken. Waar mensen eerst een vraag op Google intypte, schakelen zij nu ChatGPT in bij hun zoektocht. Niet alleen voor hulp bij het schrijven van teksten maar bijvoorbeeld ook Top 10 leukste steden of beste fiets.
SGE-wat?
In reactie op ChatGPT kondigde Google in mei 2023 de komst van Search Generative Experience (SGE) aan. Een manier van zoeken waarbij AI in het zoeken geïntegreerd is.
VOORBEELD: Als je zoekt naar 'de beste fiets' krijg je een vlak met daarin het antwoord. Je hoeft dus niet meer door te klikken.
Naast dit vlak worden verschillende vervolgvragen getoond waar je op kunt klikken. Het vlak heeft geen vaste vorm en kan op verschillende manieren getoond worden. Hier onder of boven worden de ‘gewone’ zoekresultaten nog getoond.
Waar je nu in Google nog kunt ranken op een positie is dit straks niet meer aan de orde. Er is een andere benadering nodig. Er is geen sprake meer van expliciete zoekopdrachten omdat mensen steeds meer specifieke vragen gaan stellen. Hierdoor zijn de zoekopdrachten uniek dus kun je geen volume meer meten zoals dat nu gedaan wordt.
Wat nu? Er zit maar 1 ding op… aanpassen en meebewegen.
Schrijf je content voor je ideale klant
De zoekwoorden gebruik je nog steeds maar veel meer vanuit de vraag van je klant. Je levert meerwaarde door daar antwoord op te geven. Wat is hun behoefte en kun je hieraan voldoen? Sluit aan bij je doelgroep (en dus bij jouw ideale klant) en zorg voor een positieve ervaring.
Een tijd geleden hebben wij een blog geschreven over EEAT. SGE zal zoekresultaten eerder tonen als deze gebaseerd zijn op EEAT. EEAT houdt in: Zorg dat je laat zien dat je ervaring hebt, dat je kennis hebt van jouw product of dienst en dat dit bewezen wordt (door bijvoorbeeld reviews) en deel informatie die daadwerkelijk klopt. Zo bouw je vertrouwen op. En als laatste: Schrijf je teksten zelf!
Tot slot
Wat SGE voor effect op SEO gaat hebben weten we nog niet precies. SGE is nog niet actief in Nederland. Wanneer dit gaat gebeuren is nog niet bekend. Wel kun je al experimenteren wat werkt en niet werkt. Hoe je dit doet, vertellen wij je graag!
contact