Skip to main content

Wat is storytelling?

Storytelling is de kunst van het vertellen van een verhaal. De kans is groot dat je de betekenis van deze bekende term al kende, maar het is belangrijk om te weten dat deze kunst niet iets nieuws is.
Wat is storytelling?


We zijn gemaakt van verhalen, en dat is de reden waarom we ze al duizenden jaren vertellen. Storytelling zit in literatuur, strips en film, maar ook in de verhalen die we andere mensen dagelijks vertellen. Heb je je ooit afgevraagd waar de mythen en legendes die we kennen vandaan komen? Of heb je je afgevraagd waarom de mythen en legendes die we vandaag de dag nog steeds vertellen, de tand des tijds hebben doorstaan? De manier waarop deze verhalen met mensen verbonden zijn, speelt een grote rol in het waarom. Sterker nog, ons brein krijgt sterkere prikkels als het iets leert door middel van verhalen, omdat verhalen aansluiten bij onze emotionele kant en we ze daarom beter kunnen onthouden.

 

Waarom is het belangrijk om verhalen te vertellen als we communiceren met stakeholders?

Eigenlijk heel simpel, iedereen heeft geweldige verhalen te vertellen. Waarom is het in marketing-communicatie belangrijk om storytelling te gebruiken. Hier zijn 4 belangrijke redenen voor:

  • Emoties opwekken. Is er een advertentie die je onlangs hebt gezien en leuk vond? Het is zeer waarschijnlijk dat het merk contact met jou heeft kunnen maken omdat het daadwerkelijk contact heeft gemaakt met jouw meest primaire emoties. Het heeft je misschien geïnspireerd, beïnvloed of aan het lachen gemaakt. Een merk dat dankzij de kracht van storytelling emoties weet op te wekken, bereikt een groot communicatiedoel: herinnerd worden.
  • De essentie van een merk overbrengen. Wanneer een merk een goed verhaal vertelt, is wat het eigenlijk doet, verbinding maken met zijn publiek via kernwaarden. (Het is belangrijk dat het verhaal dat we vertellen consistent is met de missie en visie van het bedrijf om zichzelf te helpen positioneren).
  • Je doelgroep Inspireren. Herinner je je het beroemde 'I have a dream'-citaat van Martin Luther King Jr. nog? Dit waren de woorden die hij meer dan 50 jaar geleden gebruikte in zijn befaamde toespraak om te praten over zijn verlangen naar rassengelijkheid. Je herinnert je vast ook de wijsheid die Steve Jobs deelde in zijn toespraak tot studenten van Stanford University, de veelgeprezen quote “Stay hungry, stay foolish”. Dit zijn twee voorbeelden van hoe een krachtig verhaal een hele generatie kan inspireren en in de loop van de tijd memorabel kan blijven.
  • Vermenselijken om contact te maken met je stakeholders. Wie zit er achter je doelgroep? Een groep mensen. En wie zit er achter de merken die deze berichten publiceren? Een team van mensen. Uiteindelijk verbindt storytelling de verhalen van mensen. Wanneer een merk een goed verhaal vertelt, maakt het gemakkelijk verbinding met de ontvangers door transparantie en authenticiteit te tonen. Soms is wat we nodig hebben om deze verbinding te bereiken, te laten zien dat we menselijk zijn in onze communicatie.

 

“Wat bindt mensen? Legers? Goud? Vlaggen? Nee, het zijn verhalen. Er is niets krachtiger in de wereld dan een goed verhaal. Niets kan het stoppen. Geen enkele vijand kan het verslaan.”
Komt deze quote je bekend voor? Waarschijnlijk omdat het de toespraak van Tyrion Lannister is in Game of Thrones. Deze woorden herinneren ons eraan, zowel degenen die de serie hebben gevolgd als degenen die dat niet hebben gedaan, dat we allemaal gepassioneerd zijn door goede verhalen en Game of Thrones is daar zeker een voorbeeld van.

Wil je ook een goed verhaal vertellen? Bij Schot zijn we er dagelijks mee bezig en behoorlijk bedreven in geraakt. Graag willen we jouw verhaal vertellen. Wil je meer weten hoe we dat aanpakken? Bel Arjan of Henk.

Maak een afspraak