Skip to main content

Wat is het verschil tussen GAU (Google Analytics Universal) en GA4 (Google Analytics 4)

Google Analytics heeft geen introductie nodig, het is inmiddels de meest gebruikte analytics tool ter wereld. Dit jaar (2023) gaat er wel een en ander veranderen binnen Google Analytics. Misschien heb je het voorbij zien komen. Google Analytics Universal stopt in juli 2023 en Google Analytics 4 is de opvolger. Maar wat houdt dit in voor jou als gebruiker? 

Google Analytics 4 (GA4) is al enige tijd beschikbaar en is tot nu toe de grootste update die Google uitgevoerd heeft aan Google Analytics. Dit brengt een aantal belangrijke veranderingen met zich mee. 


Wat is het verschil tussen GAU (Google Analytics Universal) en GA4 (Google Analytics 4)


De grootste verschillen tussen GAU en GA4

Een event-driven datamodel
GA4 gaat je helpen nog beter de data te begrijpen en om te zetten naar belangrijke inzichten. Zo werkt GA4 met machine-learning. GAU maakte gebruik van een session-based datamodel. De nieuwe versie maakt gebruik van een event-driven datamodel.

Een session-based datamodel betekent dat de data wordt verkregen uit cookies en browserinstellingen van een gebruiker. Dit houdt in dat als een gebruiker alle privacyinstellingen hanteert, je geen informatie verzameld. Ook houdt dit in dat er alleen informatie verkregen kan worden als iemand klikt of tijd op een pagina spendeert.

Een event-driven datamodel betekent dat er op basis van event data gemeten wordt. Een event kan bijvoorbeeld het scrollen op een pagina zijn of het klikken op een button. Nu kan je dat natuurlijk wel meten met Google Tag Manager maar ook dat gaat veranderen. GA4 vult ook zelf informatie in die niet direct kunnen inzien door middel van machinelearning.

Machinelearning
Bij machinelearning worden er aan de hand van een groot aantal voorbeelden patronen gezocht die de voorbeelden verklaren, om vervolgens op basis van deze patronen voorspellingen te kunnen doen over nieuwe voorbeelden. Machinelearning is een vorm van AI (kunstmatige intelligentie).

Geen bounce rate meer
Ook de bounce rate die je nu kent van GAU zal verdwijnen. In plaats daarvan heb je ‘engaged sessions’. Er wordt geen bounce gemeten op basis van interactie binnen 30 minuten maar er moet aan een aantal voorwaarden gedaan worden:

  • Er moeten meer dan twee events gemeten zijn.
  • De website moet minimaal 10 seconden open geweest zijn.
  • Een conversie.

 

Wat zijn de voordelen en nadelen van GA4

De voordelen van GA4:

  • GA4 bevat Machine Learning: hierdoor is Google in staat om voorspellingen te doen en eventuele ontbrekende data aan te vullen.
  • GA4 anonimiseert automatisch de IP-adressen van bezoekers.
  • Het inrichten en aanmaken van doelgroepen gaat een stuk eenvoudiger.

 

De nadelen van GA4:

  • Je neemt GEEN historische data mee als je overstapt naar GA4.
  • Conversietracking zal opnieuw ingesteld moeten worden.
  • Geen inzicht in data vanuit Google Search Console.
  • Rapporteren en analyseren van data is anders.

 

Wanneer moet ik overstappen?

Dit is nog maar een kleine lijst van veranderingen en verschillen. Wees voorbereid op de toekomst van web analytics en ga aan de slag van GA4. Tot juli kunnen GAU en GA4 naast elkaar draaien. Op deze manier heb je tijd om alles in te richten. Heb je hier hulp bij nodig? Wij helpen je graag verder.

Maak een afspraak