Skip to main content

Wat is E-E-A-T?

De meeste SEO-specialisten zijn wel bekend met E-A-T maar sinds 15 december 2022 heeft Google hier nog een extra E aan toegevoegd. De nieuwe term is nu E-E-A-T en maakt deel uit van de nieuwe Search Quality Rater Guidelines (QRG) van Google. 

Wat is E-E-A-T?


Wat is E-E-A-T?

De term E-E-A-T staat voor Experience, Expertise, Authoritativeness en Trustworthiness. Simpel uitgelegd betekent dit het volgende: Google wil de beste zoekresultaten tonen aan haar gebruikers en daarmee vermijden dat websites met onvolledige of incorrecte content bovenaan in de rankings komen te staan.

 

Hoe doet Google dit?

Google onderzoekt de bron. Google onderzoekt de website en de schrijver. Zij kijkt of de pagina voldoende ervaring, expertise, autoriteit en geloofwaardigheid over het onderwerp bevat. Het idee van Google is om content van hoge kwaliteit te belonen met hogere SEO rankings, die afkomstig is van vertrouwde bronnen. De bron is minstens zo belangrijk als de boodschap.

Iemand die een specifiek zoekwoord zoekt, wilt direct een antwoord op zijn vraag, en dat is wat E-E-A-T doet. Op deze manier is het voor iedereen eerlijk.

 

Experience, Expertise, Authoritativeness en Trustworthiness, wat houden ze in?

Experience (ervaring) – Welke ervaring en kennis heb je over het onderwerp. Denk hierbij aan een review van het product wat je verkoopt en daadwerkelijk gebruikt wordt of door een case te voorzien van diensten die je levert. Google leest graag voorbeelden van wat je al hebt gedaan met betrekking tot het onderwerp.

Let wel op: Reviews moeten ook via Google Reviews geplaatst worden.

Expertise - Hierbij gaat het om de kennis of vaardigheid die de maker van de content heeft. Wat of wie vertrouw je meer: Een persoonlijk advies van een opticien in de winkel of iemand die veel brillen heeft zonder kennis?

Authoritativeness (autoriteit) - Wat is de reputatie van de website? Iedereen kan zichzelf expert noemen maar pas als je door andere experts als bron van kennis wordt gezien, dan word je een autoriteit. Volgens de richtlijnen van Google, kan de autoriteit van een website bepaald worden aan de hand van de volgende elementen:

Use reputation research to find out what real users, as well as experts, think about a website. Look for reviews, references, recommendations by experts, news articles, and other credible information created/written by individuals about the website.

Trustworthiness (vertrouwen) - Hoe eerlijk, veilig en betrouwbaar is jouw website? De kans dat je liever een TV via bol.com koopt dan via een kleine webshop is heel groot. Dat komt door vertrouwen. Om een betrouwenswaardige site te zijn, moet je ervaring kunnen voorleggen, de nodige expertise kunnen aantonen en een bepaald niveau van autoriteit laten zien. Vertrouwen is dus het centrale doel dat je door middel van E-E-A wil bereiken.

 

Tot zover…

Steeds vaker horen wij dat klanten gebruik maken van ChatGPT en AI (Artificial Intelligence). Met deze twee hulpmiddelen moet je ook rekening houden met E-E-A-T. Hoe je dit kunt doen, vertellen wij graag in onze volgende blog.

Wij willen je graag helpen als het gaat om E-E-A-T. Heb je hulp nodig bij het toepassen? Neem dan contact met ons op.

 

Maak een afspraak