Skip to main content

Wat is A/B-testen?

A/B-testen, ook wel split-testen genoemd, verwijst naar een willekeurig experimentproces waarbij twee of meer versies van een variabele (webpagina, pagina-element, enz.) tegelijkertijd aan verschillende segmenten van websitebezoekers worden getoond om te bepalen welke versie laat de maximale impact achterlaat

 

 Wat is A/B-testen?



In wezen elimineert A/B-testen al het giswerk bij website-optimalisatie en stelt je in staat om op gegevens gebaseerde beslissingen te nemen. Bij A/B-testen verwijst A naar 'controle' of de oorspronkelijke testvariabele. Terwijl B verwijst naar 'variatie' of een nieuwe versie van de oorspronkelijke testvariabele.

De versie die jou in de positieve richting stuurt, staat bekend als de 'winnaar'. Door de wijzigingen van deze winnende variant op de geteste pagina('s) / element(en) door te voeren, kun je de website optimaliseren.

De statistieken voor conversie zijn uniek voor elke website. In het geval van e-commerce kan dit bijvoorbeeld de verkoop van de producten zijn. Ondertussen kan het voor B2B het genereren van gekwalificeerde leads zijn.

A/B-testen is een van de componenten van het overkoepelende proces van Conversion Rate Optimization (CRO), waarmee je zowel kwalitatieve als kwantitatieve gebruikersinzichten kunt verzamelen. Je kunt deze verzamelde gegevens verder gebruiken om inzicht te krijgen in gebruikersgedrag, betrokkenheid, pijnpunten en zelfs tevredenheid over websitefuncties, waaronder nieuwe functies, vernieuwde paginasecties, enz.

 

Waarom zou je A/B-testen overwegen?

B2B-bedrijven zijn tegenwoordig niet tevreden met alle niet-gekwalificeerde leads die ze per maand krijgen, en e-commerce winkels worstelen met een hoog aantal verlaten winkelwagentjes. Ondertussen hebben media en uitgeverijen ook te maken met een lage kijkersbetrokkenheid. Deze kernconversiestatistieken worden beïnvloed door enkele veelvoorkomende problemen, zoals lekken in de conversietrechter, drop-offs op de betalingspagina, enz.

 

Op tijd rust nemen

Pak op tijd rust. Je lichaam geeft zelf aan wanneer dat moment zich aandient. Negeer de signalen van vermoeidheid die je lichaam geeft niet. Ondernemers die altijd maar bezig zijn letten niet altijd voldoende op hun behoefte aan rust. Dit gaat ten koste van de kwaliteit van je output. Of erger, je brandt helemaal op.

 

1. Los pijnpunten van bezoekers op

Bezoekers komen naar je website om een specifiek doel te bereiken dat ze voor ogen hebben. Het kan zijn om meer te weten te komen over je product of dienst, een bepaald product te kopen, meer te lezen/leren over een specifiek onderwerp, of gewoon te bladeren. Wat het doel van de bezoeker ook is, ze kunnen bij het bereiken van hun doel enkele veelvoorkomende pijnpunten tegenkomen. Het kan een verwarrende tekst zijn of het is moeilijk om de CTA-knop te vinden, zoals nu kopen, een demo aanvragen, enz.

Het niet kunnen bereiken van hun doelen leidt tot een slechte gebruikerservaring. Dit verhoogt de wrijving en heeft uiteindelijk invloed op de conversieratio's. Gebruik gegevens die zijn verzameld via analysetools voor bezoekersgedrag, zoals heatmaps, Google Analytics en website-enquêtes om de pijnpunten van bezoekers op te lossen.

 

2. Haal een betere ROI uit bestaand verkeer

Zoals de meeste ervaringsoptimizers zijn gaan beseffen, zijn de kosten voor het verwerven van kwaliteitsverkeer op uw website enorm. Met A/B-testen kunt je het meeste uit het bestaande verkeer halen en het aantal conversies verhogen zonder dat je extra geld hoeft uit te geven aan het werven van nieuw verkeer. A/B-testen kunnen u een hoge ROI opleveren, omdat soms zelfs de kleinste wijzigingen op de website kunnen resulteren in een aanzienlijke toename van de conversies.

3. Verlaag het bouncepercentage

Een van de belangrijkste statistieken om bij te houden om de prestaties van de website te beoordelen, is het bouncepercentage. Er kunnen veel redenen zijn voor het hoge bouncepercentage van de website, zoals te veel opties om uit te kiezen, verwachtingen komen niet overeen, verwarrende navigatie, gebruik van te veel technisch jargon, enzovoort. Aangezien verschillende websites verschillende doelen dienen en zich richten op verschillende doelgroepen, is er geen pasklare oplossing om het bouncepercentage te verlagen. Het uitvoeren van een A/B-test kan dan nuttig zijn. Met A/B-testen kun je meerdere varianten van een element van de website testen totdat je de best mogelijke versie vindt. Dit helpt je niet alleen om wrijving en pijnpunten van bezoekers te vinden, maar helpt ook om de algehele ervaring van websitebezoekers te verbeteren, waardoor ze meer tijd op de site doorbrengen en /of zelfs een betalende klant worden.

 

4. Breng wijzigingen met een laag risico aan

Breng kleine, stapsgewijze wijzigingen aan op de webpagina met A/B-testen in plaats van de hele pagina opnieuw te laten ontwerpen. Dit kan het risico verkleinen dat de huidige conversieratio in gevaar komt. Met A/B-testen kun je je richten op maximale output met minimale aanpassingen, wat resulteert in een hogere ROI. Je weet niet hoe je bezoekers op een verandering gaan reageren. Door een A/B-test uit te voeren, kun je hun reactie analyseren en bepalen naar welke kant de weegschaal mag kantelen. Het doorvoeren van een wijziging op uw website zonder deze te testen, kan zowel op korte als op lange termijn zijn vruchten afwerpen. Testen en vervolgens wijzigingen aanbrengen kan de uitkomst zekerder maken.

5. Realiseer statistisch significante verbeteringen

Aangezien A/B-testen volledig datagestuurd zijn en er geen ruimte is voor giswerk, onderbuikgevoelens of instincten, kunt je snel een 'winnaar' en een 'verliezer' bepalen op basis van statistisch significante verbeteringen in statistieken zoals tijd besteed aan de pagina, aantal van demo-aanvragen, percentage verlaten winkelwagentjes, klikfrequentie, enzovoort.

6. Herontwerp van de website

Herontwerp kan variëren van een kleine CTA-tekst of kleuraanpassing tot bepaalde webpagina's tot het volledig vernieuwen van de website. De beslissing om de ene of de andere versie te implementeren, moet altijd datagestuurd zijn bij A/B-testen. Stop niet met testen terwijl het ontwerp wordt afgerond. Terwijl de nieuwe versie live gaat, test je andere webpagina-elementen om er zeker van te zijn dat de meest boeiende versie aan de bezoekers wordt aangeboden.

We kunnen je nog veel meer vertellen. Dat doen we graag face to face. Bel (A) Lisanne of (B) Henk.

Maak een afspraak