Hoe weet ik of mijn site goed gekoppeld is aan Google?
6 september 2019
Je hebt een website. En de bouwer beweert dat je site helemaal geschikt is voor Google. Leuk, maar als je op bepaalde trefwoorden in Google zoekt om te zien op welke pagina je site getoond wordt en je komt je site niet tegen, ga je toch twijfelen. Hoe weet je nu zeker of je site goed gekoppeld is? Hoe weet ik of mijn site geschikt is voor Google?
Iedere site is geschikt voor Google!
Iedere website bezit alle benodigde technische middelen om goed gekoppeld te worden met Google en andere zoekmachines. In alle moderne CMS systemen (Content Management Systeem, de software waarin je site gebouwd is) kunnen instellingen voor zoekmachines worden gezet (zoekmachine optimalisatie) waarmee de site automatisch goed koppelt met zoekmachines.
Maar hoe kan het dan dat je site zo slecht gevonden wordt in de zoekmachines? Want als de site geschikt is en automatisch koppelt, dan zouden de zoekmachines je site toch goed moeten ranken?
Zoekmachine optimalisatie
Om goed gevonden te worden, is het noodzakelijk dat alle instellingen voor zoekmachines binnen het CMS optimaal ingevuld worden. Heel kort door de bocht kijken zoekmachines voornamelijk naar de volgende onderdelen van iedere pagina van je website:- Paginatitel
- Meta Description
- URL inclusief structuur hiervan
- H1 - H3
- Paginateksten
- Afbeeldingen
En dát zijn nu net onderdelen die in ieder CMS verschillend worden verwerkt. Daarnaast zijn ze vaak niet verplicht en worden daarom gemakkelijk leeg gelaten. Want dit het heeft geen invloed op de werking van je website.
Test het zelf!
Het is voor een 'leek' lastig om in een CMS te zien of de zoekmachine instellingen goed zijn ingevoerd. Echter, je kunt het zelf testen met de uitstekende tool Screaming Frog. Deze tool scant je hele website (tot een maximum van 500 pagina's) op de manier waarop zoekmachines dat ook doen. De gevonden resultaten worden in een tabel weergegeven met als belangrijkste informatie pagina titels, meta description, url structuur, H1 en H2 titels.
Wanneer je naar de informatie in Screaming Frog kijkt, snap je dan waar je website over gaat? Komt er PER PAGINA in de pagina titels, URL structuur, Meta description en H1 en H2 het juiste zoekwoord terug? Is het antwoord hierop ja, dan zijn de zoekmachine instellingen in de basis goed ingericht. Zo nee, dan is er nog veel winst te halen in je zoekmachine inrichting.
Doe het zelf!
Voor bekende CMS systemen zoals WordPress en Joomla zijn prima tools beschikbaar waarmee exact de zoekmachine instellingen per pagina van je site ingeregeld kan worden. Sterker nog, deze tools geven direct per pagina in een percentage aan hoe goed de zoekmachine inrichting is (100% is optimaal). Voor Joomla raden wij PWT SEO aan en voor WordPress is de onbetwiste tool Yoast. Wij gebruiken beide tools tot volle tevredenheid.
SEO goed ingericht, maar toch geen goede zoekmachine score?
Je hebt de hele blog gelezen en Screaming Frog laat mooie resultaten zien, maar je site wordt toch nog niet goed gevonden? Dan is het raadzaam om eens heel kritisch naar de zoekwoorden zelf te kijken. Welke heb je gebruikt? Worden deze ook gebruikt door je doelgroep? Is er veel concurrentie op de zoekwoorden? Dat zijn allemaal vragen waar ik in een volgende blog op terugkom.
Samenvatting
Ik kan me voorstellen dat het je nu duizelt. Al die termen! Al die informatie! Daarom nog een samenvatting:- Iedere website en CMS is geschikt voor zoekmachine optimalisatie.
- Test je eigen site met een tool zoals Screaming Frog. Snap je waar je site over gaat als je naar de resultaten in Screaming Frog kijkt?
- Gebruik je WordPress of Joomla, kijk dan eens naar Yoast (voor WordPress) of PWT SEO (voor Joomla) om de zoekmachine instellingen voor je website goed in te richten.
- Haal je nog geen goede resultaten in de zoekmachines? Kijk dan kritisch naar de zoekwoorden die je gebruikt!
Uiteraard helpen wij je graag om dit voor je te verzorgen. Neem contact op met ons voor een vrijblijvend gesprek!