Skip to main content

Wat is een merkpaspoort?

Om te beginnen, eerst een belangrijk verschil toegelicht. Identiteit en imago worden vaak door elkaar gehaald. Kort gezegd is identiteit een gegeven dat jezelf in de hand hebt. Je kunt het in jezelf herkennen en een proces in gang zetten om het uit te dragen. Denk maar aan je eigen jeugd, wil je een Kakker zijn, Gothic, Hipster… dan kan je je daarnaar kleden en gedragen.

 

Wat is een merkpaspoort?

 

Imago daarentegen is iets dat anderen jou toedichten, van je vinden. Natuurlijk op basis van je handelen, maar anderen bepalen dat imago.

Dan terug naar identiteit en merkontwikkeling. Dat heb je dus zelf in de hand. Het in jezelf herkennen gebeurt door een analyse waarin je je kernwaarden ‘ontdekt’ en vastlegt. Wij doen dat bijvoorbeeld met het ‘Merkenspel’. Als het goed is levert dat een onderscheidend verhaal op, waarmee je je doelgroep gaat aanspreken en overtuigen.

Hoe zorg je er nu voor dat dat verhaal duidelijk wordt, in eerste instantie, voor partijen die betrokken zijn bij het uitdragen? De medewerkers van je bedrijf, stakeholders en partijen die je inschakelt bij je marketingactiviteiten. Zij moeten goed begrijpen wat je wilt met je merk en wat er dan van hen verwacht wordt.

Dat zet je allemaal in een merkpaspoort. Of Brand Book, Brand Manual, Brand Guide, Brand Bible, allemaal benamingen die hetzelfde bedoelen.

Het merkpaspoort beschrijft het merkverhaal, dat wat jou onderscheidt van andere aanbieders, een eigen gezicht geeft. Het legt ook uit hoe dit verhaal uitgedragen moet worden, om ervoor te zorgen dat alle activiteiten en initiatieven met betrekking tot het merk op ieder (contact)moment met elkaar op één lijn liggen. Eenduidig en congruent dus.

De bedoeling van een merkpaspoort is dat de boodschap die je uitdraagt, ook de gewenste uitwerking heeft. Zodat de doelgroep waarop je je richt met de marketing, deze op de juiste manier ontvangt. Dat wil zeggen: herkent, het juiste gevoel krijgt en de gewenste actie onderneemt.

Het dient als vertrekpunt voor (door)ontwikkeling van brochures, website, social media posts en advertentiecampagnes, sales-pitches, presenters, etc. Imago daarentegen is iets dat anderen jou toedichten, van je vinden. Natuurlijk op basis van je handelen, maar anderen bepalen dat imago.

Dan terug naar identiteit en merkontwikkeling. Dat heb je dus zelf in de hand. Het in jezelf herkennen gebeurt door een analyse waarin je je kernwaarden ‘ontdekt’ en vastlegt. Wij doen dat bijvoorbeeld met het ‘Merkenspel’. Als het goed is levert dat een onderscheidend verhaal op, waarmee je je doelgroep gaat aanspreken en overtuigen.

Hoe zorg je er nu voor dat dat verhaal duidelijk wordt, in eerste instantie, voor partijen die betrokken zijn bij het uitdragen? De medewerkers van je bedrijf, stakeholders en partijen die je inschakelt bij je marketingactiviteiten. Zij moeten goed begrijpen wat je wilt met je merk en wat er dan van hen verwacht wordt.

Dat zet je allemaal in een merkpaspoort. Of Brand Book, Brand Manual, Brand Guide, Brand Bible, allemaal benamingen die hetzelfde bedoelen.

Het merkpaspoort beschrijft het merkverhaal, dat wat jou onderscheidt van andere aanbieders, een eigen gezicht geeft. Het legt ook uit hoe dit verhaal uitgedragen moet worden, om ervoor te zorgen dat alle activiteiten en initiatieven met betrekking tot het merk op ieder (contact)moment met elkaar op één lijn liggen. Eenduidig en congruent dus.

De bedoeling van een merkpaspoort is dat de boodschap die je uitdraagt, ook de gewenste uitwerking heeft. Zodat de doelgroep waarop je je richt met de marketing, deze op de juiste manier ontvangt. Dat wil zeggen: herkent, het juiste gevoel krijgt en de gewenste actie onderneemt.

Het dient als vertrekpunt voor (door)ontwikkeling van brochures, website, social media posts en advertentiecampagnes, sales-pitches, presenters, etc.

 

Inhoud Merkpaspoort

Een merkpaspoort heeft alleen waarde als deze op maat gemaakt wordt - in samenspraak met de opdrachtgever. Het is essentieel dat het bureau begrijpt wat de nieuwe identiteit moet zijn, gebaseerd op de kernwaarden, missie en visie van jouw bedrijf.

 

Een merkpaspoort bestaat uit:

  • Identiteit - logo ontwerp
  • Missie
  • Visie
  • Kernwaarden
  • Propositie en Positionering
  • Tone of voice
  • Beeldtaal (fotografie uitgangspunten)
  • Corporate story van het bedrijf
  • Huisstijldragers - Vastgelegd in een huisstijlhandboek
Deze items worden met ontwerpen/beelden ondersteund en toegelicht. Zodat met name de bedoelde uitstraling en sfeerbeleving goed wordt vastgelegd en geborgd.

Het is een belangrijk proces dat je samen moet doorlopen voor het beste resultaat (co-creatie). Wij doe dat met het ‘Merkenspel’ en met een gefaseerde aanpak, vergelijkbaar met de Scrum methode, met Go/No Go momenten.

De deliverable is een digitaal en of gedrukt document dat gebruikt wordt door medewerkers, stakeholders en derden die betrokken zijn bij de marketing en communicatie van het bedrijf.