Skip to main content

Whitepaper over de whitepaper

Waarom is een whitepaper publiceren een goed idee?

Elk bedrijf wil zijn klanten en andere stakeholders goed informeren. Ook wil je onder de aandacht van prospects komen. Er zijn veel mogelijkheden om dat goed te doen. Een van de beste is de whitepaper. Waarom? Dan moeten we even terug naar de oorsprong van de whitepaper. Die ligt in de universitaire wereld. Professoren die publiceerden over onderzoek en andere wetenswaardige onderwerpen voor de studenten aan de universiteit. Daarmee kreeg het woord whitepaper een wetenschappelijk lading.

 

 

Wetenschappelijke zweem

Inmiddels is die zweem weggezakt, maar toch hangt het er nog wel een beetje omheen, omdat de onderwerpen die in een whitepaper worden behandeld, vaak vanuit feiten worden benaderd (de wetenschappelijke aanpak, het feitenrelaas). Alle producenten/schrijvers van commerciële whitepapers waken er voor er geen column van te maken en meningen te gaan verkondigen. Elke schrijver voelt aan dat dat niet geaccepteerd zou worden door de lezer en daarmee zijn reputatie snel zou wegzakken. 

 

Een whitepaper gaat dus ergens over. De onderwerpen worden zorgvuldig gekozen en het is de bedoeling daarmee ook aan te sluiten bij de interesses van de beoogde lezers. Je hoopt ermee bij stakeholders en prospects de moeite waard gevonden te worden om te lezen. De autoriteit die je daarmee poogt af te dwingen moet de kans vergroten dat de lezer met je in contact treedt. Dat kunnen bestaande klanten zijn of andere stakeholders zoals vakgenoten. Wat je ook hoopt is dat er prospects bij zitten. En vaak is dat zo als je een echt goede whitepaper hebt geproduceerd. 

 

Attention, Intrest, Desire, Action

Zorg er voor dat je stuk inhoudelijk goed is. Om te beginnen goed onderbouwd en prettig geschreven. En dan komt toch ook de communicatie om de hoek kijken. Hoe zorg je ervoor dat je whitepaper ook gevonden wordt. Met andere woorden opvalt. En daar is hij weer, de aloude AIDA formule. Ook voor de whitepaper geldt deze. Al mag je hem tegenwoordig ook See, Think en Do noemen. Van belang is dat je opvalt (Attentie) en dat je interesse (Intrest) opwekt om gelezen te worden en aansluitend de wens (Desire) bij de lezer oproept om meer te weten te komen en dat de lezer in actie komt (Action of Do).

 

Een whitepaper over een whitepaper

Wij hebben er een whitepaper over geschreven. Ja een whitepaper over hoe je een whitepaper maakt. We beschrijven de belangrijkste onderdelen die je tenminste moet opnemen en geven wat tips die je whitepaper doen opvallen, die het interessant maken om te lezen en aanzetten tot de gedachte meer te willen weten. 

Wil je de whitepaper ontvangen, download hem dan hier of bel Arjan Holleman op 06 51 22 60 30.