Skip to main content

Wat is GEO

SEO | GEO

‘Vroeger’ hoefden we ons alleen maar druk te maken over de vindbaarheid op Google, of we wel de juiste keywords gebruikten en hoe we op wat voor manier dan ook op de eerste plek kwamen. Wij kunnen ons nog goed herinneren dat er een tijd is geweest dat er witte tekst op witte achtergronden stond om de vindbaarheid te verbeteren. Sinds die tijd is er een heleboel veranderd. Tegenwoordig hebben wij naast SEO ook te maken met GEO. En dat ligt wel iets ingewikkelder dan witte tekst op een witte achtergrond.

Wat is GEO

GEO of voluit geschreven Generative Engine Optimization richt zich op het optimaliseren van content voor AI-tools. Denk hierbij aan ChatGPT, Perplexity of Gemini. Vroeger zochten mensen vooral via Google, maar tegenwoordig stellen we onze vragen steeds vaker aan AI-assistenten. Die geven geen lijstjes met websites meer, maar één duidelijk antwoord. Met GEO zorg je ervoor dat jouw informatie in dat antwoord terechtkomt.

GEO vervangt SEO niet

Ondanks de verschillen zijn GEO en SEO geen tegengestelde strategieën, ze vullen elkaar juist aan.

SEO is afhankelijk van rangschikkingssignalen om de positie in een lijst te bepalen, terwijl GEO afhankelijk is van de kwaliteit en structuur van de informatie om te bepalen of iemand in een samengesteld antwoord wordt opgenomen. Samen vormen ze een perfect team. Maak dus geen keuze tussen GEO en SEO. Maak gebruik van beide om aanwezigheid te creëren op alle kanalen. Zo wordt zichtbaarheid gegarandeerd, ongeacht hoe je gebruikers zoeken.

Hoe kom ik dan in die AI-tools terecht?

Wil je dat jouw website wordt meegenomen in AI-antwoorden? Dan moet je de spelregels van GEO begrijpen:

  • Geen keywords, maar kennis.
    AI zoekt geen metatags, maar naar begrijpelijke, gestructureerde, inhoudelijke en contextuele informatie.
  • Geen clicks, maar vertrouwen.
    Zichtbaarheid koop je niet met advertenties, je verdient het met betrouwbaarheid en relevantie.
  • Geen banners, maar bronnen.
    Chatbots halen hun input uit kennisbanken, nicheblogs en forums. Niet uit reclamezinnen of stockteksten.


Door je content op AI gebaseerde zoekopdrachten af te stemmen, zorg je ervoor dat jouw bedrijf klaar is voor de toekomst!

 

GEO vraagt misschien om een nieuwe manier van denken, maar het bouwt voort op wat je al in huis hebt: kennis, expertise en waardevolle content. Door slim in te spelen op hoe AI werkt, vergroot je jouw zichtbaarheid – ook buiten Google om.


Je hoeft het niet alleen te doen. We helpen je graag op weg met praktische tips of een heldere contentcheck.

 

 

 

Klaar om GEO slim te combineren met je SEO-aanpak? We denken graag met je mee.