Skip to main content

Over kleur en smaak valt niet te twisten…

11 april 2019

 

Kleur is overal. In de natuur, voedsel, magazines, online, etc. Alles wat je ziet is kleur. Kleur doet iets met mensen en maakt bepaalde emoties los. Een sterke corporate identity zorgt ervoor dat je doelgroep jouw merk of bedrijf direct herkent op basis van de non verbale communicatie. Daarom is kleurgebruik voor ons als creatievelingen een van de belangrijkste aspecten in onze ontwerpen. Een goed gekozen kleur zorgt ervoor dat jouw merk of bedrijf opvalt!

 

Over kleur en smaak valt niet te twisten…

 

Maar wat is dan een goed gekozen kleur?

Geschiktheid; kleuren kiezen we niet alleen maar op basis van voorkeur. We kijken juist als eerste naar de geschiktheid. Neem nou de kleuren rood en bruin. Veel mensen zullen rood verkiezen boven bruin. Maar bijvoorbeeld voor een tafel is bruin meer geschikt als kleur en zal deze eerder worden gekozen. Een kleur moet zowel geschikt zijn wat betreft emotie als toepasbaarheid.

 

Esthetiek; een ontwerp wordt niet alleen gekozen op basis van kleur. Het design moet ook visueel aantrekkelijk zijn. Dit trekt aandacht, kan de merkkeuze beïnvloeden en de gebruiksvriendelijkheid versterken.

 

Waarde; we kijken te allen tijde of de kleur passend is bij de identiteit van het merk of bedrijf. Bepaalde kleuren zijn schreeuwerig en zullen we niet snel gebruiken voor bijvoorbeeld een serieuze dienstverlening.

 

Color Emotion Guide

Er zijn merken waarbij de kleur een sterke merkherkenning heeft opgebouwd. Zonder dat de bedrijfsnaam wordt gecommuniceerd herkennen we door het kleurgebruik al om welk merk het gaat.

De infographic geeft universele gevoelswaarden weer. De color emotion guide laat zien welke kleur welke emotie oproept. Als creatievelingen maken wij regelmatig gebruik van dit hulpmiddel om de kernwaarden van de klant te vertalen naar de juiste kleuren voor de corporate identity.

 

Uiteraard is dit een hulpmiddel en kijken we ook naar wat de concurrent doet. Juist als concurrenten veel blauw gebruiken, kiezen wij vaak voor een andere kleur of tint om de klant te onderscheiden.

 

Leesbaarheid kleuren

Waar wij overal kleur zien, zijn er ook mensen die hier meer moeite mee hebben. Wij houden er dus tevens rekening mee dat onze ontwerpen voldoende kleurcontrast bevatten. Dit houdt in dat de tekst op een gekleurde achtergrond altijd veel contrast heeft zodat het voor iedereen leesbaar blijft. Deze contrastverhouding berekenen wij met diverse online tools.

 

De gouden regel; Consistentie!

Wanneer er een kleur is gekozen, wordt deze consistent, zowel online als offline, met dezelfde waardes op alle ontwerpen bij alle uitingen gebruikt zodat kleurverschil wordt voorkomen. Dit noemen wij colormanagement, een belangrijk onderdeel binnen de huisstijlbewaking!

 

Op basis waarvan heb jij de kleur van jouw merk of bedrijf gekozen? Past deze nog steeds bij jouw kernwaarden? Of sta je op het punt om een kleurverandering door te voeren? Neem dan contact met ons op! We brainstormen graag met je mee!

 

Lisanne