Skip to main content

Wat is het verschil tussen een corporate identity en een huisstijl?

Identiteit, huisstijl, branding, corporate identity, logo, imago, wat betekenen al die termen?

 

Als bureau merken wij dat er veel wordt ‘gesmeten’ met marketingtermen. Wij horen mensen vaak praten over identiteit, huisstijl, branding, corporate identity, logo, imago, etc. Regelmatig merken wij dat de betekenis van deze termen nog weleens door elkaar worden gehaald. Op zich geen ramp, maar tijdens een gesprek is het wel handig als je met hetzelfde woord ook hetzelfde bedoelt. Wat is bijvoorbeeld precies een corporate identity? En wat is een huisstijl? Is dit hetzelfde? Vaak denken mensen dit namelijk. Wij geven uitleg…

Je identiteit is breder dan je logo en huisstijl. Het is wie je bent en waarom je bestaat. Maar ook hoe je je gedraagt als organisatie. Een heldere identiteit is enorm belangrijk, sterker nog, het is noodzakelijk voor iedere organisatie. Een identiteit geeft niet alleen antwoord op de vraag ‘Wie zijn wij?’, maar ook ‘Wat willen wij?’ en ‘Wat kunnen wij?’. Daarnaast is het natuurlijk belangrijk dat de identiteit van een organisatie aansluit bij de eisen en wensen van de doelgroep(en), maar ook bij de medewerkers. Want juist deze groep is zo enorm belangrijk. Dit is de basis van een organisatie en zij dragen de identiteit uiteindelijk uit naar ‘buiten’. Staan de medewerkers niet achter de identiteit van een organisatie of dragen ze deze niet correct uit, dan bestaat de kans dat de identiteit naar buiten toe anders wordt vormgegeven.

Identiteit is dus eigenlijk het hart van een organisatie en wordt uitgedragen in de handelingen (klantgericht, resultaatgericht en kwaliteitsgericht) van de medewerkers, zowel in de structuur als cultuur; het zijn waarneembare kenmerken. Uiteindelijk is de identiteit van een organisatie het totaalbeeld van visuele en niet-visuele middelen die een organisatie hanteert om zichzelf naar al haar doelgroepen te profileren middels een corporate identity-plan. De identiteit van een bedrijf heeft altijd te maken met wat de organisatie uitdraagt en deze gebruikt daarvoor verschillende ‘instrumenten’ zoals gedrag, communicatie en symbolen.

Het resultaat van een zorgvuldig uitgewerkte identiteit is een positief imago. De regel is; Identiteit heb je in eigen hand, imago word je gegeven.

Identiteit instrumenten

Een organisatie presenteert haar identiteit aan de omgeving via de onderdelen van de Corporate Identity Mix. Wanneer een organisatie de identiteit in kaart wil brengen of wil veranderen en om de identiteit te uiten naar de verschillende doelgroepen is deze mix een handig hulpmiddel.

De Corporate Identity Mix bestaat uit de persoonlijkheid die zich uit in:

Gedrag: het belangrijkste instrument. Zichtbaar en opvallend. Door middel van communicatie en/of symboliek is het goed mogelijk om bepaalde gedragsaspecten te onderstrepen. Organisaties worden uiteindelijk vaak op gedrag en handelingen beoordeeld.

Communicatie: Hiermee bedoelen we alle communicatiemiddelen en -acties die een organisatie uitvoert. Het meest flexibele inzetbare instrument binnen de mix. Een organisatie kan namelijk op heel korte termijn reageren op ontwikkelingen in de markt of andere veranderingen.

Symbolen: via het logo en de huisstijl, de vormgeving en de visuele identiteit, geeft een organisatie op symbolische wijze aan waar zij voor staat. Door het consistent toepassen van een duidelijk herkenbare huisstijl, wordt de identiteit van de organisatie versterkt.

De huisstijl is dus een onderdeel van de corporate identity. Het is de stijl die wordt gehanteerd om je organisatie zichtbaar en concreet te maken naar buiten toe. Ook wel de visuele identiteit van je organisatie genoemd. Het gaat een stap verder dan alleen je logo en de toepassing hiervan. Het gebruik van de naam, het logo, de kleur, de typografie en het beeld worden meestal in een huisstijlhandboek vastgelegd. Deze elementen worden volgens de richtlijnen uit het handboek consistent gebruikt op briefpaper, visitekaartjes, enveloppen, brochures, folders, bedrijfspresentaties, bedrijfskleding, relatiegeschenken, autobelettering, signing, op de website, in e-mails, op social media, etc. Het doel van een huisstijl is om consistent naar buiten te treden. Het is de visuele identiteit die je positionering ondersteunt en die je organisatie herkenbaar maakt. En herkenning is hetgeen je als organisatie wilt bereiken. Daarnaast beoordelen mensen je organisatie op grond van wat zij zien. Daarom is het belangrijk dat je bedrijfsidentiteit duidelijk zichtbaar is in de huisstijl. Dit betekent dat wanneer je een sterk logo en een sterke huisstijl wilt neerzetten, je goed moet weten wie je bent. Wat vindt je belangrijk? Wat zijn je kernwaarden? Met deze heldere identiteit voor ogen, kan er verder worden ontworpen. Welke kleuren passen daarbij? Welke vormen?

 

Wat is het verschil tussen een corporate identity en een huisstijl?

 

 

Van idee tot identiteit, wij regelen het graag voor je

Een logo ontwerpen, een kleine of grote restyle doorvoeren, daar ligt ons hart! Met jouw identiteit voor ogen ontwikkelen wij een logo en huisstijl dat die identiteit perfect uitstraalt. Een identiteit waarmee jouw doelgroep(en) zich verbonden voelt. Eigentijds, krachtig, in eenvoud of juist niet, samen kijken we wat het beste bij je past. En bij een nieuw of gerestyled logo samen met kleurgebruik, gekozen lettertypen, beeldmateriaal en/of terugkerende vormen, hoort uiteraard een nieuwe huisstijl en andere corporate uitingen, zoals bijvoorbeeld de website of uitingen aan het pand. Natuurlijk ontwikkelen we die dan ook graag voor je. Zo ontstaat een corporate identity die altijd en overal kan worden toegepast. Hierdoor zullen jouw klanten of prospects je altijd direct herkennen.

 

Contact