Skip to main content

Woordmerken en beeldmerken

Woordmerken en beeldmerken; wat is nu ook alweer het verschil en wanneer gebruik je welk logo? Als je een logo laat maken zijn er veel keuzes die je moet maken. Kies je voor een abstracte weergave of een letterlijk logo? In dit artikel de voors en tegens én voorbeelden van beeld- en woordmerken.

Een logo is één van de belangrijkste elementen van een huisstijl. Herkenbaarheid is hierbij ontzettend belangrijk. Bij het ontwerpen van je logo heb je in principe de keuze tussen een woordmerk of beeldmerk als logo. Deze hebben elk hun eigen voor- en nadelen. Maar waarvoor kies je nou?

Wij helpen onze relaties de keuze te maken voor het ontwerpen van een logo.

Wat zijn woordmerken?

Eerst even wat theorie; een woordmerk is het tekstuele deel van een logo. De bedrijfsnaam (of slogan) wordt hierbij uitgebeeld door letters die woorden vormen. Voor extra herkenbaarheid wordt dit woordmerk in een bepaald lettertype vormgegeven, in een vaste kleur.

 

Waarom kiezen voor een woordmerk?

Een woordmerk is snel te herkennen doordat de tekst eenvoudig leesbaar is. Dit is vooral handig als je merk nog geen naamsbekendheid heeft opgebouwd, het is gemakkelijk zoeken naar een merknaam. Een symbool maakt het vrijwel onmogelijk om te zoeken.

 

Voorbeelden van woordmerken

Voorbeeld van woordmerken zijn bijvoorbeeld het logo van Google of Philips. Coca Cola is een ander bekend woordmerk.

Woordmerken en beeldmerken

 

 

Wat is een beeldmerk?

In een beeldmerk staat een beeld centraal. Dit is een grafisch beeld zoals een icoon of symbool.

 

Waarom kiezen voor een beeldmerk?

Door de grafische weergave spreekt een beeldmerk meer tot de verbeelding. Omdat de tekst ontbreekt is het lastiger te herkennen welk bedrijf er achter zit.

 

Voorbeelden van beeldmerken

Een voorbeeld van een beeldmerk is het schild van ABN AMRO of de gouden bogen van de McDonalds. Andere voorbeelden zijn het steigerende paard van Ferrari en het stukje fruit van het Amerikaanse elektronicabedrijf Apple.

Woordmerken en beeldmerken

 

Combinatie beeldmerken en woordmerken

Wat is een combinatie van een beeld- en woordmerk?

Een alternatief is het combineren van een beeldmerk en woordmerk. Hierbij zijn een woord en een symbool samengevoegd tot één logo.

 

Waarom kies je voor een combinatie?

Het voordeel van een combinatie is dat het bedrijfsnaam altijd zichtbaar is door de tekst, maar dat er ook nog ruimte is voor een grafische weergave. De voordelen van een woord- en beeldmerk komen dus terug in de combinatie. Een nadeel kan zijn dat het logo erg gedetailleerd wordt. Dit kan met name een probleem zijn op mobiele apparaten of waar beperkte ruimte beschikbaar is. Als er minder ruimte beschikbaar is kun je natuurlijk kiezen om alleen het symbool te gebruiken. Dit zie je vaak op smartphones of in fav icons.

 

Voorbeelden van combinaties

Het logo van KLM, met het kroontje en de swoosh van Nike zijn hier voorbeelden van. Burger King combineert een hamburger met knalrode letters in haar logo.

Woordmerken en beeldmerken

 

Gebruik ik een woordmerk of beeldmerk als logo?

Zoals je hebt gelezen hebben woord- en beeldmerken allebei voor- en nadelen. Een woordmerk is gemakkelijker begrijpbaar en een beeldmerk is meer visueel. Waar je voor kiest ligt dus aan je merk en wat je wilt uitstralen met je logo. Of ga voor safe en combineer de twee. Je kunt ook een stapje verder gaan en kiezen voor een responsive logo; deze past zich aan naargelang de beschikbare ruimte. Een logo op een groot billboard krijgt zo meer details dan een app icon.


Bij onze ontwerpen bestaat een logo in principe altijd uit een beeldmerk en een woordmerk die zowel samen als apart van elkaar kunnen worden gebruikt. Zo krijg je een flexibel logo die je overal voor kunt gebruiken. Heb je nog vragen naar aanleiding van dit artikel of wil je door ons een logo laten maken? Neem dan contact met ons op.

 

Contact