Skip to main content

Wat is employer branding?

Als organisatie heb je naast een merkidentiteit voor klanten en prospects ook een werkgeversmerk: het employer brand. Dit is belangrijk, want 95% van sollicitanten hecht veel belang aan het imago van de eventuele nieuwe werkgever.

 

Wat is employer branding?Om ervoor te zorgen dat toptalenten bij voorkeur bij jouw organisatie willen werken, is het neerzetten van een sterk employer brand een voorwaarde. De basis van iedere employer brand is de belofte die je als werkgever doet aan jouw werknemers, de Employee Value Proposition, de EVP. Zo laat je zien waarom sollicitanten bij jou moeten aankloppen voor de leukste baan in Nederland. Employer branding omvat daarom alle activiteiten die je onderneemt om jouw gewenste employer brand te krijgen.

 

Waar bestaat de EVP (Employee Value Proposition) uit?

De EVP is de overlap tussen wat een werknemer wil en wat de organisatie wil. Indien goed geformuleerd, kan de organisatie rekenen op een gemotiveerde en betrokken medewerker, terwijl de medewerkers betekenis en voldoening uit hun werk halen. In de EVP worden zaken opgenomen als arbeidsvoorwaarden, ontwikkelmogelijkheden, carrièreperspectieven, werkomgeving en bedrijfscultuur.

De pijlers van een EVP:

  • Compensatie (salaris, opslag, bonussen)
  • Arbeidsvoorwaarden (vrije dagen, vakanties, flexibiliteit, verzekering)
  • Carrièreperspectieven (promotie, ontwikkeling, training, coaching)
  • Werkomgeving (waardering, werk-privébalans, autonomie, uitdagingen)
  • Cultuur (missie, kernwaarden, sfeer, teamdynamiek)

 

De waarde van een EVP

Een organisatie profiteert van een goed geformuleerde EVP, omdat het talent aantrekt en binnenhoudt. Het kan helpen om gefrustreerd personeel opnieuw te betrekken en het verlaagt het aantal vroegtijdige vertrekken. Organisaties met een sterke employee value proposition behouden vaker getalenteerd personeel.

 

De set van eisen waaraan een EVP moet voldoen

Een goede EVP moet voldoen aan een aantal eisen, anders bereik je het beoogde effect niet.

1. Waarheid
De claims die je doet in je EVP moeten bovenal waar zijn. Dit kan je toetsen in de organisatie. Vinden de huidige werknemers dat jij bent wat je graag wilt zijn? Als het niet waar is wat je belooft, raken je nieuwe medewerkers gedesillusioneerd. En vertrekken sneller dan je lief is. Daarnaast nemen huidige werknemers je minder serieus als je iets claimt over de organisatie wat in de praktijk niet waar is.

2. Houdbaarheid
Een EVP stel je op voor de langere termijn, net als een merkbelofte, die wijzig je ook niet elk jaar. Een genuanceerde verandering kan altijd worden aangebracht, maar het moet wel houdbaar zijn. Dat zorgt voor meer draagkracht binnen de organisatie. Met iedereen aan boord, is het gemakkelijker de EVP in te zetten richting potentiele kandidaten.

3. Aantrekkelijk
De EVP moet aantrekkelijk zijn voor jouw doelgroep(en). Je wilt er mensen mee binnenhalen én houden, dus er moet aantrekkingskracht in zitten. Wat spreekt de doelgroep aan? Wat zoeken ze in een organisatie? Als het personeelsbeleid meerdere doelgroepen betreft, dan is voor iedere doelgroep een andere EVP nodig. De ene doelgroep zal andere kenmerken hebben dan de andere.

4. Onderscheidend vermogen
Een EVP moet onderscheidend zijn. Net als USP’s bij producten en diensten moet duidelijk zijn dat jouw EVP anders is, beter is. De redenen om juist te kiezen voor jouw bedrijf en niet een ander bedrijf.

5. Geloofwaardigheid
Potentiële medewerkers vinden een propositie die de organisatie kan onderbouwen veel overtuigender. Maar een EVP moet ook overeenkomen met de associaties die mensen al hebben met jouw bedrijf. Komt dit niet overeen? Dan zullen potentiële werknemers niet geloven wat je hen voorlegt. En dus geen effect.

6. Draagvlak
Draagvlak is de basis voor het succesvol uitdragen van de EVP. Door draagvlak krijgen we ambassadeurs, medewerkers die enthousiast zijn over hun werk.

7. Communicatie

Door de EVP als startpunt te nemen van de employer branding strategie, zorg je voor een consistente, herkenbare en onderbouwde propositie die aansluit bij de behoeften en wensen van de werknemers die je zoekt. Zo heb je de kapstok voor de communicatie te pakken.

 

Campagnestrategie

Als de EVP’s voor de doelgroepen zijn bepaald kunnen deze worden vertaald naar doelgroepgerichte campagnes, die altijd terugvoeren naar een online presentatie van je employer branding strategie.

Belangrijke vraag hierbij is: Hoe en waar bereiken we de huidige én toekomstige werknemers?

Waar: Bereik zit online op owned en paid kanalen. Owned kanalen zijn bijvoorbeeld de eigen website, FB, Instagram, LinkedIn. Deze laatste 3 media kunnen ook betaald ingezet worden.

Hoe: Als je kiest voor online media en dan met name social media moet je vooral menselijk zijn. Geen gelikte corporate style boodschappen.

De kern is de EVP vertalen naar informatie en verhalen gericht op de (diverse) doelgroepen.

 

Laat je inspireren

Een aantal bedrijven in Nederland heeft prachtige voorbeelden van employer branding zoals het hoort en waar je je door kunt laten inspireren. Zij pakken het zeer serieus aan en hun employer branding strategie is gevat in een volledige sub-website.

Albert Heijn: https://werk.ah.nl/
Shell: https://jobs.shell.com/location/netherlands-jobs/25517/2750405/2
ASML: https://www.asml.com/en/careers
Philips: https://www.careers.philips.com/nl/en