Hoe doe ik een website SEO analyse?
De eerste stap is gezet. Je bent op zoek gegaan naar hoe je een website analyse moet doen of wat dat nu precies is. Iedere week komt weer de opmerking op je werk ‘we moeten echt iets met de website doen…’. Maar waar moet je beginnen? Hoe weet je waar het ‘fout’ gaat en wat kun je hieraan doen? Elke week zijn er weer nieuwe ontwikkelingen in de websitewereld dus is het belangrijk dat je goed blijft optimaliseren. Maar hoe? Dat ga je lezen in dit artikel.
Wat is een website analyse?
Als je een website wil verbeteren (optimaliseren) is het belangrijk om te weten wat en waarom er iets misgaat. Een website analyse geeft je hier de antwoorden op. Als je een analyse doet weet je precies wat er op de website gebeurt. Het geeft je inzicht waarom je website bijvoorbeeld geen bezoekers krijgt of waarom er geen conversies plaatsvinden, hierbij is ook het technische gedeelte belangrijk. Na de analyse van je website is het ook belangrijk om te kijken welke andere elementen je inzet om conversies te genereren en of deze effect hebben.
Conclusie: Wat je dus eigenlijk doet is het checken/controleren wat je bezoeker doet en waarom deze afhaakt. Je onderzoekt waar dit aan kan liggen en brengt verbeteringen aan op je website.
Hoe doe je dan zo’n analyse?
We gaan dit in 5 stappen uitleggen:Stap 1: Meld je website aan bij Google Analytics (Gratis). Google Analytics laat je zien hoeveel verkeer er op je website plaatsvindt. Je ziet per pagina hoe goed je website het doet. Google Analytics verdeelt de data van je website in 4 verschillende onderdelen: Doelgroep, Acquisitie, Gedrag en Conversies. Door dit goed te bekijken zie je waar je verbeteringen kunt aanbrengen.
Stap 2: Meld je website ook aan bij Google Search Console (Gratis). Deze tool geeft je nog meer inzichten. Hier zie je bijvoorbeeld ook het aantal links dat naar jouw website leidt. Daarnaast zie je ook de prestaties van je website.
Stap 3: Download Screaming Frog en voer je website in. Screaming Frog is een tool die kijkt of al jouw titels, meta descriptions en alt-teksten op images goed ingesteld staan. Met deze tool kun je ook zien welke pagina’s fouten identificeren. Zo ziet Screaming Frog bijvoorbeeld 404 pagina’s (Pagina niet gevonden).
Stap 4: Nu kan je verbeterpunten gaan opschrijven. Deze punten kun je gaan verwerken en uitvoeren. Wacht rustig af wat je verbeteringen doen.
Stap 5: Blijf stap 4 herhalen. Blijf je website verbeteren en updaten. Hierdoor krijg je meer verkeer op je website en kan het alleen maar beter worden.
Verwacht niet dat je website na 2 weken helemaal bovenin staat of dat je achter elkaar conversies genereert. Dit proces is, zoals wij het noemen, een ongoing proces. Neem de tijd!
Denk je nu: Pff, ik weet nog niet hoe ik moet beginnen, HELP!
Wij kunnen je helpen. Kom vrijblijvend eens langs voor een bak koffie! Wil je meer informatie bel naar 0186 619244 of mail naar