Plannen en pieken…daar gaat het om!
7 februari 2019
Ben jij er klaar voor…? Deze vraag stel ik 2 á 3 keer per week aan onze oudste dochter. Dochterlief is 10 jaar en zit in groep 6. En het is blijkbaar gebruikelijk op die leeftijd dat je dan 2 á 3 toetsen per week krijgt. Rekenen en taal, maar tegenwoordig ook naut, nieuwsbegrippen, geschiedenis, weet ik wat voor vakken ze tegenwoordig geven op school.
Wat mijn dochter vooral moet leren, is goed plannen om dit allemaal tijdig in dat kleine koppie te krijgen. En op het juiste moment (lees: wanneer de toets afgenomen wordt) te pieken. Want plannen en pieken, daar gaat het om!
Afgelopen week was ik weer bezig met haar. Eerst het vak nieuwsbegrippen en een dag later Engels. Vaak doet mijn vrouw het voorbereidende werk. Die is dan al een dag of wat bezig met de uitleg en het leggen van de basis. De laatste twee avonden pak ik het over. Dan gaan we “rammen”. En rammen betekent bij ons thuis dat we het “er in gaan stampen”. Oefenen, oefenen, oefenen. Net zo lang tot ze het kan dromen. Ze moet helemaal doordrenkt zijn van de materie. De dag daarna piekt ze dan tijdens de toets.
Ik moet eerlijk zeggen, in het begin had ze er wel wat moeite mee. Het leren is soms nog wel eens een opgave voor haar. En de communicatie is soms nogal direct thuis. Ik bedoel te zeggen, ik ben niet echt pedagogisch onderlegd, maar goed, ieder zijn ding… Tóch heb ik haar “mee” gekregen in deze methodiek, het plannen en pieken op het juiste moment. En de resultaten zijn er ook naar inmiddels. Betere cijfers, meer zin in school én minder naar huiswerkbegeleiding op vrijdag middag na schooltijd.
Toen we deze week weer bezig waren, moest ik denken aan mijn eigen werkweek. Ook die bestaat doorlopend uit plannen en pieken. Op afspraak gaan, verslag maken, briefing geven, creatie bespreken, doorlooptijd en budgettering. En dan weer terug naar de klant, met een creatief voorstel, begroting en planning. Ook ik zorg er voor dat ik op dat moment helemaal doordrenkt ben met de materie. Ik weet alles, waarom dié vorm, waarom dié kleur, waarom dié doelgroepbenadering… En dan is het nog een kwestie van pieken zodra ik bij de klant om tafel zit.
De voorbereiding van mijn toets (de kennismaking of presentaties bij de klanten) neem ik dan ook uiterst serieus. Zoals mijn dochter dat ook doet tegenwoordig met school. Het helpt mijn dochter en mij om zelfverzekerd de “toets” in te gaan, wetend welk resultaat we uiteindelijk willen halen en wetend hoe we dat het beste kunnen doen. In mijn geval verdiep ik me in het bedrijf (wat doen ze nu precies), in de persoon waar ik mee spreek (achtergrond), in hun klanten, in hun omgeving. Zodat ik al zoveel mogelijk kennis bij me draag en kan vragen naar hetgeen ik nog niet weet. En ik neem overigens ook regelmatig een andere collega mee op afspraak. Die bereidt zich namelijk weer anders voor op de “toets”. En stelt daarom ook weer andere vragen. Zo doen wij dat dus bij Schot.
Ben je benieuwd welke vragen wij jou zouden stellen om je vervolgens te verrassen met een strategisch advies of creatief design? Laat het ons weten, je mag ons dan toetsen.
Oh ja, mijn dochter had mooie cijfers; een 9 voor nieuwsbegrippen en een 8 voor Engels.
Arjan