Skip to main content

5 redenen waarom bezoekers jouw website verlaten

6 december 2018

 

Wanneer een bezoeker jouw website meteen weg klikt, wordt deze wel meegeteld (als een bounce) in Google Analytics. Eigenlijk telt deze bezoeker niet want ze ondernemen geen actie. Maar waarom verlaten deze bezoekers direct je website? We kunnen allemaal wel punten opnoemen die we als grote irritaties ervaren. Hier lees je onze 5 belangrijkste punten.

 




#1 -> Trage website

75% van je bezoekers zal de site verlaten wanneer deze niet snel genoeg is. Via tools van Google kun je de snelheid van je website testen en waar nodig verbeteren. Kijk bijvoorbeeld kritisch naar de afbeeldingen op de site. Gebruik geen onnodige grote foto’s, dit zorgt voor langere laadtijd. Niet alleen je website en dus ook je content spelen hierbij een rol, maar ook de hosting. Er bestaan enorm veel hostingpartijen waar je hosting kunt afnemen. Veel van deze bedrijven zijn goedkoop, maar dat betekent niet automatisch dat ze goed zijn. Meestal gaat goedkoop hand-in-hand met traag en beperkte webruimte (dit heeft weer invloed op de kwaliteit en grootte van je afbeeldingen). Vraag naar advies (dit mag altijd bij ons) of bespreek dit met iemand die er verstand van heeft. Dit voorkomt een trage website en dat de bezoekers je website verlaten.

#2 -> Een video zonder boodschap boven de vouw
De vouw is een denkbeeldige lijn in je browser. Alles wat de bezoeker in één oogopslag ziet zonder te scrollen zit ‘boven de vouw’ . Hierin moet dus een ‘trigger’ staan zodat de bezoekers op de website blijven, waardoor ze nieuwsgierig worden. Uiteraard zijn er elementen op de homepage die minder belangrijk zijn en je niet boven de vouw willen hebben. De belangrijkste zaken zet je daar wél neer. Zo is een video zonder tekst of boodschap vaak niet gewenst. Er is getest en bewezen dat video’s die boven de vouw staan, ervoor zorgen dat mensen direct wegklikken na het kijken van de video.

#3 -> Slechte lay-out
De eerste indruk (trigger) is belangrijk. Wanneer de website lelijk, ouderwets, niet-responsive of chaotisch is heeft dit invloed op de gebruikerservaring. Het design moet binnen de verwachting van de bezoekers passen of liever die verwachting overtreffen. Het moet niet alleen bij het product/bedrijf passen, maar ook de doelgroep.

#4 -> Missende/het niet kunnen vinden van informatie
Iemand die via internet op zoek gaat naar informatie, heeft geen geduld. Als deze bezoekers na een paar klikken niet gevonden heeft wat hij zoekt, klikt deze weg en kijken ze verder via Google. Grote kans dat ze bij de concurrent terecht komen. Zorg ervoor dat de juiste informatie op de juiste locatie staat. Plaats bijvoorbeeld de contactinformatie zoals het telefoonnummer bovenaan de website.

#5 -> Teveel links en doelen, je kent de bezoekers niet
Weet wat de bezoeker wil en wat niet. Stel de vraag: wat is het doel van de website en wat zoekt mijn potentiële klant? Geef de bezoekers vervolgens wat ze willen. Stel, de klant zoekt naar een prijs of offerte. Ga dan na of zij naar ‘offerte aanvragen’ of naar ‘prijs opvragen’ zoeken en pas dit dan toe. Op deze manier kun je een bezoeker door de website leiden. Hierdoor blijven zij getriggerd en klikken ze niet weg.

Uiteraard hebben wij nog veel meer tips en willen we je graag helpen met het verbeteren/vernieuwen van de website. Maak vrijblijvend een afspraak met ons!

Lisanne