Belang van goede webteksten
Je haalt ze er zo uit, websites die niet geschreven zijn door specialisten. Dan heb ik het niet over de schrijfstijl. Dat is weer een apart verhaal. Nee, teksten waaraan je direct ziet dat de set van eenvoudige basisregels niet bekend is bij de schrijver. Want het doel is natuurlijk niet alleen aantrekkelijk gevonden worden, nee ook om überhaupt gevonden te worden. Door Google ja! Gebruik onderstaande set van 5 do’s en 1 don’t en word beter gevonden. Gegarandeerd.
1. Spreid je content
Maak je lettertype niet te klein maar ook niet te groot. Zorg ervoor dat het subtiel is. Gebruik bijvoorbeeld voor je platte tekst niet kleiner dan 8pt en niet groter dan 12pt.
2. Zoekwoorden gebruiken
Je wil natuurlijk dat de webtekst die jij schrijft, gezien wordt door Google? En dat deze vervolgens getoond wordt in de zoekresultaten? Doe een zoekwoordenonderzoek en verwerk die woorden in je tekst.
3. Met welk doelschrijf je? (Je hoeft je niet te beperken tot 1 doel).
Wat wil je bereiken met je tekst? Dat mag best meer dan 1 doel zijn. Bijvoorbeeld:
…je ervaring laten zien
…advies geven
…je mening geven
…iets uitleggen
…je inzichten delen
4. Test je kopregels
Waarom denk je dat nieuws-sites regelmatig hun headlines veranderen? Het zijn eigenlijk een soort van mini A/B testjes. Zo trek je ze de aandacht van nieuwe bezoekers en zie je direct welke headline beter scoort. Die laat je dan staan.
5. Hoeveel woorden of tekens gebruiken (hoe lang mag een tekstblokje zijn?)
Schrijf altijd met de SEO regels in je achterhoofd. Je wilt gevonden worden en dan moet je je houden aan de regels voor SEO.
SEO-proof schrijven gaat over gebruik van zoekwoorden (keywords), de relevantie van content, de lengte van de tekst en alinea’s, linkbuilding, structuur van de site en de achterliggende techniek. Dit is niet iets dat zo maar even doet en denkt bij 300 woorden, zo kaar is Kees. Hier heb je een echte schrijf-specialist bij nodig en een web-developer die technisch weet waar wat moet staan. Hoe je afbeeldingen heten en de alt-teksten spelen bijvoorbeeld een grote rol. Hiervoor kun je terecht bij ons, bij Schot (Doen!).
Naast goede teksten is er nog meer van belang
Natuurlijk is SEO niet het enige. Het toepassen van de call to actions is heel belangrijk. Wat vraag je van de bezoeker? Wees daar duidelijk in. En ook de schrijfstijl is van belang. Past die bij jou en past die bij jouw doelgroep? En ook hier geldt, varieer en zie het als mini A/B testjes. Vervang wat niet de respons oplevert die je voor ogen hebt.
Dit waren de 5 do’s en als het goed is heb je die ene verscholen don’t ook ontdekt. Dan hebben we vast binnenkort een gesprekje met elkaar.