Reclame en effect
Reclame en effect

Door de kenmerken van mensen te leren kennen en hoe ze aankopen doen, kan je via de media een grotere overtuigende invloed op hen hebben. Hoe gebeurt dit? Reclamemakers gebruiken de psychologie van reclame om kopers te overtuigen en gebruiken hierbij een aantal strategieën:
Herhalen: Dit is één van de oudste strategieën die er bestaan. Toch blijft het één van de doeltreffendste. De psychologische verklaring voor die herhaling is dat hoe vaker gebruikers een boodschap zien of horen, hoe meer het in hun geheugen zal blijven hangen.
Overreden: Hierbij wordt geprobeerd met een product het gelijkwaardige product van de concurrentie te overstijgen doormiddel van informatie over kenmerken of eigenschappen en vergelijken op een gunstige manier met andere vergelijkbare items van de concurrent.
Projecteren: Hierbij probeert de zender aansluiting te vinden bij de cultuur en de levensstijl van de doelgroep. Meestal beschrijft een product als iets dat past bij de interesses of meningen van de doelgroep.
Maar er is meer nodig.
De prijs als aantrekker: Een lagere prijs betekent niet noodzakelijkerwijs grotere verkoopcijfers. Het blijft echter een belangrijke factor bij de aantrekkingskracht en impulsbeslissingen.
"Reclamemakers gebruiken de psychologie van reclame om kopers te overtuigen"

Een van de meest opvallende gebruikers van de kleur groen in deze context is wel McDonald's, die wereldwijd het logo van fel geel en rood naar groen en okergeel bracht. Bekijk hier de verdere psychologie achter kleuren.
Maar, het allerbelangrijkste is toch het creatieve concept, de oorspronkelijkheid van het idee en de strategie waarmee de boodschap gebracht wordt. En dat is iets dat de wetenschap niet brengt, dat is voorbehouden aan creatieve denkers. En die zitten bij Schot. Wil je ze leren kennen? Bel ons en we maken een afspraak.
De keuze van het media-kanaal
Waar wordt de advertentie geplaatst? (radio, televisie, internet, etc.) Een ander begrip dat dit uitdrukt is: ‘the medium is the message’. Door te kiezen voor een bepaald medium, druk je meer uit dan wat in de reclame-uiting staat. Je sluit dan aan bij het imago van het medium. Door te kiezen voor TV, zeg je ook: ik ben groot en belangrijk. Dat effect wil je dan creëren.