Skip to main content

27 september 2018

 

Vanmorgen kwam mijn oudste dochter met een big smile uit haar slaapkamer gerend. Toen ik vroeg wat er aan de hand was, vertelde ze dat ze had gedroomd over Jamie Li en Bibi….!? Ik dacht dat dit twee meiden uit haar toneelklasje waren die ik nog niet kende. Maar nee, het bleek in dit geval te gaan over twee heuse You-tubers. Na wat googlen heb ook ik inmiddels kennis gemaakt met beide dames. En, ik heb niet het idee dat ik er echt iets aan mis. Wat ik me wel realiseer is dat dit nu weer typisch zo’n voorbeeld is van: ken de influencers van je doelgroep!

 

Ik moest door Jamie Li en Bibi denken aan het volgende. Regelmatig scharrelen er bij ons op kantoor stagiaires rond. Voor een snuffelstage van een dag of een week. Soms blijven ze een half jaar of een jaar. Ik krijg er altijd energie van. We bieden deze jongelui om meerdere redenen een stageplaats aan.

Ten eerste houden wij (lees: houd ik) op deze manier aansluiting met de nieuwe generatie. Onze jongste medewerker nu is 24. Met de komst van een stagiaire (geboren eind jaren ’90, begin 2000) halen we weer jong bloed binnen. Deze jongelui communiceren anders en zijn opgegroeid met andere communicatiemiddelen dan ikzelf. Daar leer ik dus ook van. Ik vind het reuze interessant om deze jongelui van dichtbij te volgen.

Ten tweede de extra handjes, eerlijk is eerlijk. Je hebt gewoon per stagiaire 40 uur extra per week ter beschikking. Niet alle 40 uiteraard even productief of snel als een vaste medewerker, maar het geeft altijd wat extra mogelijkheden.

Een derde rede dat wij met stagiaires werken is dat je op die manier soms een pareltje tegenkomt die je aan je kunt binden én vormen. Van onze medewerkers hebben er 3 stage gelopen bij ons en zijn direct of met een tussenpose in dienst gekomen. Je weet wat je aan elkaar hebt.

Er is ook een sociaal motief wat ikzelf belangrijk vind. Ik weet nog dat ik zelf stage moest lopen en hoe lastig ik het vond om een stageplaats te vinden. Nu ben ik zelf in de gelegenheid om iets te kunnen doen voor studenten – toch onze toekomst – om ze te helpen (kennisoverdracht) en klaar te stomen voor de toekomst.



Denk ook eens na over het volgende:

- Een stagiaire kan ook een uitbreiding zijn op je bestaande netwerk. Wellicht komt u zo in contact met het bedrijf van zijn of haar vader, buurman, oom, vriend of vriendin.
- Een stagiair zorgt ook voor een vernieuwde blik op je eigen organisatie! Je moet hem of haar de processen binnen je bedrijf uitleggen en dat biedt de mogelijkheid die ook gelijk weer eens te evalueren. Omdat je het moet uitleggen ben je ook genoodzaakt om er weer over na te denken.
- Tot slot; ikzelf vraag na verloop van tijd altijd aan een stagiaire welke dingen opvallen. Ik heb gemerkt dat ze anders tegen zaken aankijken. Ze kijken er fris naar, soms onnozel, soms kritisch. Soms een bevestiging dat we het goed doen en soms geven ze iets waar ik over na kan denken.

 

Dus, denk nog eens na wanneer een schuchtere, onzekere student aanklopt met de vraag of hij of zij stage mag komen lopen. Deze persoon heeft interesse in het vak, dus omarm hem. We kunnen allemaal wel 10 nadelen ophoesten maar denk ook eens na over de voordelen. Je zult verrast zijn wat het allemaal voor je kan betekenen.

Arjan Holleman
Ps. Er bestaat (nog) geen vlog van dit verhaal ;).