Skip to main content

Een heldere identiteit

21 maart 2019

 

Een heldere identiteit is voor een bedrijf enorm belangrijk, sterker nog het is noodzakelijk voor iedere organisatie. Maar weet je wel wie je als bedrijf bent en welke indrukken het bedrijf bij de doelgroepen achterlaat. Kortom, wie ben je en wat straal je uit? Als organisatie wil je natuurlijk wel de juiste indruk achterlaten bij jouw doelgroep(en).


Een identiteit geeft niet alleen antwoord op de vraag ‘Wie zijn wij?’, maar ook ‘Wat willen wij?’ en ‘Wat kunnen wij?’. Daarnaast is het natuurlijk belangrijk dat de identiteit van een organisatie aansluit bij de eisen en wensen van de doelgroep(en), maar ook bij de medewerkers. Want juist deze groep is zo enorm belangrijk. Dit is de basis van een organisatie en zij dragen de identiteit uiteindelijk uit naar ‘buiten’. Staan de medewerkers niet achter de identiteit van een organisatie of dragen ze deze niet correct uit, dan bestaat de kans dat de identiteit naar buiten toe anders wordt vormgegeven.

 

Een heldere identiteit

Identiteit is dus eigenlijk het hart van een organisatie en wordt uitgedragen in de handelingen, klantgericht, resultaatgericht en kwaliteitsgericht, van het management, zowel in de structuur en cultuur; waarneembare kenmerken. Uiteindelijk is de identiteit van een organisatie het totaalbeeld van visuele en niet-visuele middelen dat een organisatie hanteert om zichzelf naar al haar doelgroepen te profileren middels een corporate identity-plan. De identiteit van een bedrijf heeft altijd te maken met wat de organisatie uitdraagt en gebruikt daarvoor verschillende ‘instrumenten’ zoals gedrag, communicatie en symbolen.

 

Het resultaat van een zorgvuldig uitgewerkte identiteit is een positief imago. De regel is; Identiteit heb je in eigen hand, imago word je gegeven.

 

We houden bij het creëren van een bedrijfsidentiteit, naast de missie en visie, rekening met verschillende belangrijke componenten zoals:
  • Brand language: Wat is de toon waarmee er wordt gecommuniceerd naar stakeholders
  • Target audience: Wie is de doelgroep(en)?
  • Design style: Wat zijn de visuele elementen van uw bedrijf?
  • Deliverables: Hoe zien het logo, de website en eventuele campagnes eruit?
  • Creating awareness: Wat doet u voor naamsbekendheid?

 

Identiteit instrumenten
Een organisatie presenteert haar identiteit aan de omgeving via de onderdelen van de Corporate Identity Mix. Wanneer een organisatie de identiteit in kaart wil brengen of wil veranderen en om de identiteit te uiten naar de verschillende doelgroepen is deze mix een handig hulpmiddel.

 

De Corporate Identity Mix bestaat uit de persoonlijkheid die zich uit in:
  • Gedrag: het belangrijkste instrument. Zichtbaar en opvallend. Door middel van communicatie en/of symboliek is het ook goed mogelijk om bepaalde gedragsaspecten te onderstrepen. Organisaties worden uiteindelijk vaak op gedrag en handelingen beoordeeld.
  • Communicatie: Hiermee bedoelen we alle communicatiemiddelen en -acties die een organisatie uitvoert. Het meest flexibele inzetbare instrument binnen de mix. Een organisatie kan namelijk op heel korte termijn reageren op ontwikkelingen in de markt of andere veranderingen.
  • Symbolen: via het logo en de huisstijl, de vormgeving en de visuele identiteit, geeft een organisatie op symbolische wijze aan waar zij voor staat. Door het consistent toepassen van een duidelijk herkenbare huisstijl, wordt de identiteit van de organisatie versterkt.

 

Van idee tot identiteit, wij regelen het graag voor je
Een logo ontwerpen, een kleine of grote restyle doorvoeren, daar ligt ons hart! Met jouw identiteit ontwikkelen wij een logo dat die identiteit perfect uitstraalt. Een identiteit waarmee jouw doelgroep(en) zich verbonden voelt. Eigentijds, krachtig, in eenvoud of juist niet, samen kijken we wat het beste bij je past. En, bij een nieuw of gerestyled logo samen met kleurgebruik, gekozen lettertypen, beeldmateriaal en/of terugkerende vormen, hoort uiteraard een nieuwe huisstijl en andere corporate uitingen, zoals bijvoorbeeld de website of uitingen aan het pand. Natuurlijk ontwikkelen we die dan ook graag voor je. Zo ontstaat een corporate identity die altijd en overal kan worden toegepast. Hierdoor zullen jouw klanten of prospects je altijd direct herkennen.