Skip to main content

Wat is het verschil tussen B2B en B2C?

Verschil tussen B2B en B2C? Voor je echt aan de slag kunt met jouw bedrijf, is het belangrijk om te weten wat je precies wil doen. Je bedenkt niet alleen wat je aan wil bieden met jouw organisatie, maar ook op welke doelgroep je je wil richten.

 

Hierbij heb je de keuze uit B2B en B2C. Heb jij de termen B2B en B2C wel eens gehoord, maar heb je geen idee wat deze termen precies betekenen? Lees dan in dit artikel wat de termen B2B en B2C betekenen, maar ook wat het belangrijkste verschil tussen B2B en B2C is.

 

Wat is het verschil tussen B2B en B2C?

 

Wat is B2B?

De term B2B is een afkorting, die verwijst naar de woorden ‘business-to-business’. Dit is een internationale term die gebruikt wordt om bedrijven aan te duiden die zich met hun producten en diensten op andere bedrijven richten.

Denk hierbij aan marketingbureaus die andere bedrijven helpen om hun klanten optimaal te bereiken, maar ook aan zakenbanken die enkel bedrijven in hun klantenbestand hebben.

Een bedrijf is officieel een B2B-bedrijf als de organisatie zich enkel op andere bedrijven richt, niet op consumenten.

Wat is B2C?

Waar de term B2B naar ‘business-to-business’ verwijst, betekent de afkorting B2C ‘business-to-consumer’. Het is een verzamelnaam voor bedrijven die zich niet op alleen andere bedrijven richten, maar als primaire doelgroep consumenten hebben. Bedrijven kunnen ook producten en diensten afnemen bij B2C-bedrijven, maar de organisaties richten zich voornamelijk op consumenten.

Denk hierbij bijvoorbeeld aan een winkel als Ikea, die zich op de consument richt. Bedrijven kunnen hier ook slagen, maar de winkel is niet speciaal voor ondernemers ingericht. De primaire doelgroep is de consument, net zoals bij andere B2C-bedrijven.

Het belangrijkste verschil tussen B2B en B2C

Zoals je uit bovenstaande alinea’s al een beetje hebt kunnen opmaken, zit het belangrijkste verschil tussen B2B en B2C in de doelgroepen die de bedrijven bedienen. Een B2B-bedrijf richt zich op andere bedrijven. Heb je bijvoorbeeld een hostingbedrijf die andere bedrijven helpt door webhosting aan te bieden, dan ben je een B2B-bedrijf. Je hebt contact met andere bedrijven om je producten of diensten te verkopen: niet met consumenten.

Heb je een B2C-bedrijf, dan richt je je vooral op de consument. De winkels die je in de belangrijke winkelstraten van grote steden ziet, zijn bijvoorbeeld B2C-bedrijven. Natuurlijk kunnen ondernemers hier ook spullen kopen voor het bedrijf, maar de ondernemer is niet de primaire doelgroep. De bedrijven maken reclame voor de consument, in de hoop dat er zo veel mogelijk consumenten producten en/of diensten komen aanschaffen.

De beste manier om te bepalen of een bedrijf onder de noemer ‘business-to-business’ of ‘business-to-consumer’ valt, is door te kijken naar de producten of diensten dat het bedrijf aanbiedt. Een bedrijf dat een heel specifiek product aanbiedt voor ondernemers, valt onder de noemer B2B. Een bedrijf dat diensten aanbiedt aan andere bedrijven (zoals een schoonmaakbedrijf voor kantoren, winkels en magazijnen), is ook een B2B bedrijf. Een bedrijf dat voornamelijk consumenten bedient en soms ook ondernemers helpt, is een B2C bedrijf.

 


 

B2B of B2C: Wat voor ondernemer ben jij?

Voor je echt kunt starten met jouw eigen bedrijf, moet je weten wat je precies wil gaan doen met jouw eigen organisatie. Je moet niet alleen weten wat voor producten je wil verkopen en wat voor diensten je aan wil bieden, maar ook aan wie je deze producten of diensten gaat aanbieden. Kortom: je bepaalt voor jezelf of je een B2B of B2C ondernemer bent op basis van het belangrijkste verschil tussen B2B en B2C.

Het lijkt misschien lastig om te bepalen of je onder de noemer B2B of B2C valt, maar in feite is dit niet zo lastig. Help je andere bedrijven door bepaalde producten te verkopen of diensten aan te bieden, dan val je onder de noemer B2B.

Voorbeelden van bedrijven die B2B zijn, zijn bijvoorbeeld marketingbureaus, reclamebureaus, zakenbanken, hostingbedrijven (voor enkel zakelijke klanten) en bureaus die websites maken voor bedrijven.

Richt je je op de consument en help je slechts sporadisch ondernemers met bepaalde producten of diensten, dan val je onder de noemer B2C. Voorbeelden van B2C bedrijven zijn supermarkten, kledingwinkels, meubelzaken, sportwinkels en ga zo maar door. Kijk naar de producten en/of diensten die je aanbiedt en vraag jezelf af op welke doelgroep jij je (het meest) richt. Op basis van deze vraag aan jezelf, bepaal je eenvoudig en snel of jij een B2B of B2C bedrijf bent.