Mobile First is Content First: Wat is echt belangrijk?
22 maart 2018
Google ziet dat het aantal zoekopdrachten via een mobiel groter is dan via desktop. Om deze reden heeft Google in april 2015 bij mobiele zoekopdrachten al de voorkeur gegeven aan websites die mobielvriendelijk zijn. Binnenkort gaat Google nog een stap verder. Zoekresultaten worden dan volledig bepaald door het mobiele web.
Bron: Google
Wanneer we het bericht van Google samenvatten, kunnen we daar de volgende punten uithalen:
- De mobiele versie van je site wordt gebruikt voor Rankings.
- Er blijft één index voor zowel desktop als mobiel.
- Content moet op mobiel vergelijkbaar zijn met de desktop.
Google geeft aan dat deze verandering ergens in 2018 gaat plaats vinden. De precieze datum is nog niet bekend maar nu actie nemen is aanbevolen. Het hangt van je huidige mobiele site af hoeveel actie er nodig is. De gevolgen voor je content:
1) Er is minder ruimte voor SEO-keywords
Op mobiel is er meestal minder tekst op een pagina te vinden, wat betekent dat er ook minder tekst is om voor SEO in te zetten. Je moet dus creatiever zijn met je tekst en goede keuzes maken.
2) Gebruik kortere paragrafen
Vier regels tekst op desktop zijn prima te lezen. Als deze regels getoond worden op je Smartphone, oogt het al snel als een enorme lap tekst. Grote kans dat mensen direct afhaken. Maak gebruik van kortere paragrafen om de leesbaarheid te verhogen.
3) Duidelijke zoektermen
Veel mobiele zoekopdrachten worden gedaan om een lokaal bedrijf te vinden, zoals een restaurant, hotel of winkel. Zorg ervoor dat je de zoektermen, waar je op gevonden wilt worden, vermeldt op de belangrijke plekken in je pagina zoals de paginatitel, H1 (eerste kopje) en de URL. Niet alleen de mobiele gebruiker, maar ook Google snapt dan beter waar de pagina precies over gaat.
Wil je weten wat er verbeterd kan worden aan je content? En hoe wij je daar mee kunnen helpen? Neem gerust eens contact met ons op. Wij helpen je graag!