De kracht van een goed verhaal - 5 Tips voor digitale storytelling

4 juli 2019

 

Laten we gelijk maar in een notendop uitleggen wat digitale storytelling is. Het is je verhaal vertellen door middel van beeld, video, animatie, podcast, e-book, whitepaper of door een bericht inclusief afbeelding te plaatsen. Je kunt digitale storytelling toepassen op je website in online advertenties en op Social Media.

 

De kracht van een goed verhaal - 5 Tips voor digitale storytelling

 

Is digitale storytelling een nieuw en hip fenomeen?

Nee, we vertellen tenslotte al jaren verhalen. Zomaar een kletspraatje lukt iedereen wel maar een aansprekend verhaal vertellen is toch net even anders.

Hoe vertel je via digitale media het verhaal van jouw bedrijf en hoe maak je het concreet, uniek en informatief tegelijk. Je wilt tenslotte dat het publiek aan jouw lippen hangt en jouw digitale verhaal helemaal uitleest en alle afbeeldingen bekijkt.

 

Verhalen vertellen is verbinden

Storytelling is een veel gebruikte marketingtechniek en dat is niet voor niets. Door gebruik te maken van storytelling kan je op een krachtige manier communiceren en de lezer laten opgaan in jouw verhaal. Realiseer je wel dat je echt iets te vertellen moet hebben. Verhalen gaan over gebeurtenissen. Over mensen en producten. Op Social Media ben je de zender en de luisteraar tegelijk. Je kunt de ontvanger als het ware zichzelf laten identificeren met jouw product of merk. Hierdoor wordt het verhaal een gedeelde beleving, een bijzonder effectieve manier van kennis overdragen en mensen met elkaar verbinden.

 

5 Tips voor succesvolle inzet van digitale storytelling

 

1. Maak altijd gebruik van echte, eigen verhalen
Mensen vertellen graag waar ze trots op zijn en zich persoonlijk bij betrokken voelen. Deze verhalen zijn super geschikt om successen van een organisatie te delen.

2. Post veel visuele content
Door gebruik te maken van afbeeldingen, foto’s en filmpjes maak je je tekst snel helder en zet je jouw verhaal kracht bij. Zo wordt het een krachtig geheel.

3. Zorg voor variatie in je verhalen
Wil je de volle aandacht voor jouw verhaal zorg dan dat je de lezer blijft boeien. Vergeet hierbij niet dat je het verhaal plaatst in de juiste tijdsgeest. Dus geen kerstverhaal in de zomer.

4. Maak gebruik van statistieken
Zo weet je precies wanneer je meeste volgers en lezers online actief zijn en missen zij jouw digitale en virtuele storytelling niet.

5. Spreek de taal die bij jou en jouw doelgroep past maar blijf wel jezelf hierin
Schrijf en spreek je altijd in de je of jij vorm schrijf dan niet ineens formeel. Blijf bij jezelf. Vertel je verhaal alsof je bij iemand op visite bent. Maak het voor iedereen begrijpelijk en boeiend. Zo lezen ze graag jouw verhalen en bekijken ze graag jouw foto’s, filmpjes of animatie.

 

Benieuwd naar de mogelijkheden hierover? Neem dan gerust contact met ons op.

Inge Kaptein