Skip to main content

De invloed van Reviews

Blije klanten, dat zijn de ambassadeurs van je bedrijf. Een blije klant heeft over het algemeen een goede ervaring en vertelt dit graag door. Ga maar eens na bij jezelf… als jij een goede ervaring hebt bij een bedrijf dan vertel je dat ook door. Grote kans ook dat ze weer bij je terug komen. Vroeger ging dit vooral via mond-tot-mond reclame. Tegenwoordig gaat dit meer en meer via Google Reviews, Facebook Reviews en bijvoorbeeld Klanten Vertellen.

De invloed van Reviews

 

Google en Facebook Reviews

Als we kijken naar het See-Think-Do model dan is de eerste stap het oriënteren. Waar vind je wat je zoekt? negen van de tien keer zal dit via Google gaan. Op basis van jouw locatie instellingen laat Google je een aantal voorstellen zien. Niet alleen de locatie speelt mee bij de volgorde, maar ook de reviews. Het bedrijf met de meeste sterren komt bovenaan te staan, het bedrijf met vier sterren daaronder en zo verder. Het bedrijf met de meeste sterren heeft een toppositie in Google en scoort daarom hoog in de ranking. Die sterren hebben ze gekregen door de reviews van hun tevreden klanten.

Alle reviews, zowel negatief als positief, hebben invloed op je ranking. Deze reviews zijn direct zichtbaar (bij de zoekresultaten) als een consument zoekt op lokaal bedrijf of winkel. Consumenten hoeven niet meer te zoeken op ratings en reviews, die staan er direct bij. Hoe meer positieve reviews, hoe hoger de ranking. Daarmee heeft Google een belangrijke markt positie.

Naast Google heeft ook Facebook een Reviewsysteem. Facebook Reviews worden geïndexeerd door Google waardoor je twee vliegen in één klap vangt. Je kunt reviews via Facebook vragen, dit heeft net zoveel invloed.

 

Een negatieve review… wat nu?

Iedereen wil natuurlijk de beste ervaring aan gebruikers en/of klanten bieden. Helaas komen slechte reviews ook wel eens voor. Het is daarom belangrijk dat je weet hoe je met negatieve en positieve reviews moet omgaan. Om je hierbij te helpen publiceren wij binnenkort onze Whitepaper over hoe je kan omgaan met negatieve reviews.

Ook Schot wil de beste ervaring aan haar klanten bieden. Ben jij tevreden over ons? Klik hier en geef ons dan een fijne review via Google!

 

Contact