Communicatieplanning
31 mei 2018
Het belang van strategische communicatieplanning;
5 redenen om communicatieplanning zeer serieus te nemen
Besteedt u geld aan online en offline campagnes, maar ziet u de omzet dalen? Stuurt uw bedrijf of organisatie wekelijks persberichten die niet worden opgepikt?
Zijn uw medewerkers niet in staat een consistente, heldere boodschap over uw bedrijf naar klanten te sturen? Als een van deze dingen gebeurt, is dit waarschijnlijk het gevolg van slechte of geen communicatieplanning.
Het is een feit dat communicatieplanning belangrijk is voor succes. Met de juiste communicatiemensen aan uw zijde kunt u op resultaat sturen. Onderstaand 5 redenen om communicatieplanning serieus te nemen.
Wanneer u op reis gaat, denkt u na over hoe u reist. Gaat u met de auto, de trein of met het vliegtuig? Een communicatieplan is eigenlijk hetzelfde. Het is een hulpmiddel waarmee u precies kunt bepalen waar u naartoe gaat en hoe u daar naartoe gaat. Is het doel de omzet van bestaande klanten te vergroten of om nieuwe klanten te werven? Beide zijn heldere doelstellingen, maar de strategie om deze te bereiken is verschillend. Zonder duidelijke doelstelling is het moeilijk te weten hoe je dit kunt bereiken.
Reden 2 - Doelgroep bepalen
Communicatie is tweerichtingsverkeer. U kunt alle boodschappen die u wilt zenden en alle beschikbare middelen gebruiken, maar als de boodschap niet aankomt bij wie u in gedachten heeft, verspilt u waardevolle tijd en geld. Het communicatieplanningsproces helpt duidelijk te maken wie precies moet worden bereikt en waarom. Doelgroepen hebben verschillende behoeften, verwachtingen en motivaties. Het communicatieplan helpt bij het gericht afstemmen.
Reden 3 - Interne afstemming
Er is niets erger dan medewerkers die niet duidelijk en consistent dezelfde boodschap kunnen formuleren over wat de onderneming doet of waarom. Een effectief communicatieplan is ook gebaseerd op gesprekken met personeel en andere belangrijke belanghebbenden. De interne communicatie draagt zo bij aan het genereren van draagvlak voor het plan en eenduidigheid.
Reden 4 - Kostenbesparing
Een goed communicatieplan zal een bedrijf tijd en geld besparen. Met een goed begrip van de doelgroep, een heldere boodschap en draagvlak bij medewerkers, kan een bedrijf heel kostenefficiënt hun doelgroepen en doelen bereiken. Een communicatieplan geeft duidelijk en beknopt weer wat het bedrijf wilt vertellen. Het kiest de juiste kanalen met het juiste bereik. Er wordt geen geld uitgegeven aan zaken waarvan het doel en het verwachte resultaat niet bekend is.
Reden 5 - Meten is weten
Bedrijven die hun budget zorgvuldig bewaken, hebben met een communicatieplan ook een maatstaf om te meten hoe goed strategieën werken. Een goed communicatieplan moet benchmarks en een evaluatieproces bevatten. Op die manier wordt duidelijk of een bepaalde strategie werkt of niet en kan er tussentijds worden bijgestuurd. Zonder het communicatieplan en de bijbehorende metingen kunnen bedrijven makkelijk gaan zwalken, dingen doen die niet werken, geld verspillen, marktaandeel verliezen of hun imago verslechteren.
De essentie van communicatieplanning is dat het plan op zichzelf niet het enige doel is. Het proces van het maken van een communicatieplan is net zo belangrijk omdat het zinvolle gesprekken met medewerkers en belanghebbenden vereist en de doelgroepen definieert. Het plan zorgt zo voor helderheid en richting bij het uitvoeren van de ondernemingsdoelstelling; winst maken en de continuïteit waarborgen.
Meer weten? U kunt altijd contact met ons opnemen via