fbpx

Communicatieplanning

31 mei 2018

 

Het belang van strategische communicatieplanning;
5 redenen om communicatieplanning zeer serieus te nemen

Besteedt u geld aan online en offline campagnes, maar ziet u de omzet dalen? Stuurt uw bedrijf of organisatie wekelijks persberichten die niet worden opgepikt? Zijn uw medewerkers niet in staat een consistente, heldere boodschap over uw bedrijf naar klanten te sturen? Als een van deze dingen gebeurt, is dit waarschijnlijk het gevolg van slechte of geen communicatieplanning.

 

Het is een feit dat communicatieplanning belangrijk is voor succes. Met de juiste communicatiemensen aan uw zijde kunt u op resultaat sturen. Onderstaand 5 redenen om communicatieplanning serieus te nemen.

 

 

Reden 1 - Helderheid van het doel
Wanneer u op reis gaat, denkt u na over hoe u reist. Gaat u met de auto, de trein of met het vliegtuig? Een communicatieplan is eigenlijk hetzelfde. Het is een hulpmiddel waarmee u precies kunt bepalen waar u naartoe gaat en hoe u daar naartoe gaat. Is het doel de omzet van bestaande klanten te vergroten of om nieuwe klanten te werven? Beide zijn heldere doelstellingen, maar de strategie om deze te bereiken is verschillend. Zonder duidelijke doelstelling is het moeilijk te weten hoe je dit kunt bereiken.

 

Reden 2 - Doelgroep bepalen
Communicatie is tweerichtingsverkeer. U kunt alle boodschappen die u wilt zenden en alle beschikbare middelen gebruiken, maar als de boodschap niet aankomt bij wie u in gedachten heeft, verspilt u waardevolle tijd en geld. Het communicatieplanningsproces helpt duidelijk te maken wie precies moet worden bereikt en waarom. Doelgroepen hebben verschillende behoeften, verwachtingen en motivaties. Het communicatieplan helpt bij het gericht afstemmen.

 

Reden 3 - Interne afstemming
Er is niets erger dan medewerkers die niet duidelijk en consistent dezelfde boodschap kunnen formuleren over wat de onderneming doet of waarom. Een effectief communicatieplan is ook gebaseerd op gesprekken met personeel en andere belangrijke belanghebbenden. De interne communicatie draagt zo bij aan het genereren van draagvlak voor het plan en eenduidigheid.

 

Reden 4 - Kostenbesparing
Een goed communicatieplan zal een bedrijf tijd en geld besparen. Met een goed begrip van de doelgroep, een heldere boodschap en draagvlak bij medewerkers, kan een bedrijf heel kostenefficiënt hun doelgroepen en doelen bereiken. Een communicatieplan geeft duidelijk en beknopt weer wat het bedrijf wilt vertellen. Het kiest de juiste kanalen met het juiste bereik. Er wordt geen geld uitgegeven aan zaken waarvan het doel en het verwachte resultaat niet bekend is.

 

Reden 5 - Meten is weten
Bedrijven die hun budget zorgvuldig bewaken, hebben met een communicatieplan ook een maatstaf om te meten hoe goed strategieën werken. Een goed communicatieplan moet benchmarks en een evaluatieproces bevatten. Op die manier wordt duidelijk of een bepaalde strategie werkt of niet en kan er tussentijds worden bijgestuurd. Zonder het communicatieplan en de bijbehorende metingen kunnen bedrijven makkelijk gaan zwalken, dingen doen die niet werken, geld verspillen, marktaandeel verliezen of hun imago verslechteren.

 

De essentie van communicatieplanning is dat het plan op zichzelf niet het enige doel is. Het proces van het maken van een communicatieplan is net zo belangrijk omdat het zinvolle gesprekken met medewerkers en belanghebbenden vereist en de doelgroepen definieert. Het plan zorgt zo voor helderheid en richting bij het uitvoeren van de ondernemingsdoelstelling; winst maken en de continuïteit waarborgen.

 

Meer weten? U kunt altijd contact met ons opnemen via Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken. of 0186 619244!

Privacy- en Cookieverklaring

Door te klikken op akkoord, geef je aan dat je akkoord bent met onze privacy verklaring en het gebruik van cookies. Lees meer

Ja, ik ga akkoord!

Privacy en Cookies Beleid

 

Dit is de Privacy- en Cookieverklaring voor behorend bij de website van Schot.

Wij benadrukken zorgvuldig met uw persoonsgegevens te zullen omgaan en deze uitsluitend te verwerken voor de doeleinden waarvoor zij zijn verstrekt. Mocht u hier vragen over hebben dan kunt u ons telefonisch (0186 619244) of per e-mail (marcom@schot.nl) bereiken.

Als u op onze website uw gegevens op het contactformulier invult zullen deze gegeven uitsluitend worden gebruikt om, indien u daartoe verzoekt, contact met u op te nemen. Hetzelfde geldt voor het stellen van een vraag per e-mail: wij zullen alsdan uw e-mail adres uitsluitend gebruiken om, indien u daartoe verzoekt, contact met u op te nemen.

Wij zullen uw persoonsgegevens niet aan derden verstrekken tenzij dit noodzakelijk is voor het uitvoeren van de door u verstrekte opdracht en/of gesloten overeenkomst of indien wij daartoe verplicht zijn op grond van de vigerende wet- en regelgeving.

Cookies
Onze website maakt gebruik van cookies. Cookies zijn tekstbestandjes die op verzoek van onze website door uw browser op uw computer of mobiele apparatuur worden opgeslagen wanneer u de website bezoekt. Uw browser zal hierna bij elk bezoek aan de website de inhoud van de cookie terugsturen. Dit is noodzakelijk voor de functionaliteit en effectiviteit van de website. Via de website worden functionele cookies geplaatst. Dit zijn cookies die ervoor zorgen dat de website op een goede wijze functioneert. Deze cookies worden bijvoorbeeld gebruikt om informatie te onthouden die u invult bij het contactformulier of het uitlezen van uw browserinstellingen om de website op de goede manier op uw beeldscherm te krijgen.

Google analytics
Daarnaast maken wij gebruik van Google Analytics om het gebruik van onze website bij te houden en zo mogelijk te verbeteren. De informatie die met behulp van de cookies van Google Analytics wordt verkregen wordt door Google zo gelogd dat deze niet tot u te herleiden is. Google heeft geen toestemming om de verkregen Analytics informatie voor eigen doeleinden te gebruiken, of om deze te gebruiken voor andere Google diensten.

We gebruiken technologieën, zoals cookies, om inhoud en reclame aan te passen, om socialemediafuncties te bieden en om het verkeer op de website te analyseren. Ook delen we informatie over je gebruik van onze website met onze vertrouwde socialemedia-, reclame- en analysepartners.


Links op de website
De social media logo’s op onze website bevatten enkel links naar de betreffende social media pagina’s. Indien u op deze logo’s klikt verwerken wij hierdoor geen persoonsgegevens. 


Uw rechten
U kunt ons schriftelijk (Steenenstraat 8, 3262 JM Oud-Beijerland) of per e-mail (marcom@schot.nl) verzoeken inzage te verkrijgen in de persoonsgegevens die wij van u verwerken. Na ontvangst van uw verzoek zullen wij u binnen 4 weken een overzicht zenden van de verwerking van uw persoonsgegevens. U kunt ons nadien verzoeken om deze gegevens te verbeteren, aan te vullen, te verwijderen of af te schermen.

Aanpassen Privacy/Cookie policy
Wij behouden ons het recht voor deze Privacy/cookie verklaring te wijzigen. Wijzigingen zullen worden gepubliceerd op deze website.