Skip to main content

Waarom remarketing?

In onze vorige blog hebben uitgelegd wat remarketing is en een aantal voorbeelden gegeven hoe je het toepast in de verschillende online paid kanalen zoals Adwords, Facebook, LinkedIn en Youtube. In deze blog onderstrepen we met 5 stellingen waarom remarketing een serieuse optienis in jouw online strategie.

 

waarom remarketing

 

1. Remarketing is goedkoop
Het voordeel van remarketing is dat je er geen honderden euro’s aan uit hoeft te geven. Een remarketingklik kost bijvoorbeeld in Google AdWords vaak maar 0,10 of 0,20 cent per klik, afhankelijk van onder andere de concurrentie. Dat is in vergelijking met een normale klik in veel branches erg goedkoop. Dit is het geld dus zeker waard, want de bezoekers die je bereikt hebben al aangegeven dat ze interesse hebben in jouw dienst en/of product. Dit betekent dat de persoon die doorklik dubbel zo geïnteresseerd is. Dit zijn dus in veel gevallen erg warme leads!

2. Remarketing is enorm relevant
Bij remarketing kun je specifiek aangeven welke mensen je wilt bereiken. Zo kun je aangeven dat je alleen mensen wilt bereiken die een bepaald product hebben bekeken, op je openingstijdenpagina zijn geweest of af zijn gehaakt in het winkelmandje. Voor deze doelgroep kun je dan ook weer een gerichte advertentie ontwerpen en zo blijft de informatie altijd relevant.

3. Vrijwel niemand maakt zijn/haar beslissing na één websitebezoek
De tijd waarin een potentiële klant direct na het zien van je advertentie aan je kassa stond, is voorbij. We leven in een tijd waarin de klant reclames hoort en ziet op radio en tv, praat met bekenden, door lokale winkels loopt, reviews leest, concurrenten en social media bekijkt en vervolgens weer je site bezoekt. Tenminste, als ze dan niet allang weer vergeten zijn wie je bent of ondertussen gestrikt zijn door een concurrent. Tijdens deze klantreis (ook wel customer journey genoemd) moet je constant weer naar voren komen!

4. Je hebt de mate van irritatie zelf in de hand
Vaak horen we; “oh, die advertenties vind ik altijd zo irritant”. Wees niet bang dat je bezoeker dit gaat zeggen, want dat heb je helemaal zelf in de hand. Je kunt aangeven hoe vaak en voor hoelang je de advertenties per persoon wilt laten zien. Let hierbij goed op het verkoopproces van een nieuwe bezoeker. Duurt het lang voordat een bezoeker beslist je product te kopen of komt er juist spoed bij kijken en is hij/zij na één dag al voorzien?

5. Je vergroot de awareness van je bedrijf
Vraag het jezelf maar eens af. Wanneer je dadelijk van deze site weg bent, weet je dan nog wat onze bedrijfsnaam is? Wellicht niet. Dat houdt dus in dat je al helemaal niet weet wat wij nu eigenlijk doen? (Online marketing advies en ondersteuning).

Zo is dat dus ook in de klantreis. De doelgroep is op je website geweest, maar stel dat ze jou daarna weer willen vinden, maar dat niet meer lukt? Door je advertenties gedurende deze ‘customer journey’ constant te laten zien, help je de klant jouw naam te herinneren tot op het moment dat hij/zij je écht nodig heeft.

 

 

Remarketing en de privacywetgeving
Met remarketing ga je in principe je bezoekers volgen. Dat betekent dat je website gebruik moet maken van cookies om bezoekers van je site te herkennen. Deze bezoekers kun je dan vervolgens jouw advertentie laten zien. Met ingang van de Algemene Verordening Gegevensbescherming (zie AVG blog) is het verplicht om je bezoekers eerst om toestemming te vragen voordat je zo’n tracking cookie mag plaatsen. De bezoekers hebben namelijk het recht om dit te weigeren. Het is dus van belang dat je een duidelijke cookiemelding plaatst en dit ook meeneemt in je privacyverklaring. Daarin moet je benoemen welke cookies je plaatst en met welk doel dit gebeurt. Het is in ieder geval heel belangrijk om transparant te zijn! Lees meer over de avg.

Start vandaag nog met remarketing!
Remarketing biedt dus enorm veel mogelijkheden voor bedrijven. Ben jij benieuwd naar wat voor jou de mogelijkheden zijn of wil je direct aan de slag? Neem dan contact met ons op en wij helpen je verder. Wil je meer weten over het adverteren op social media of Google AdWords, daar helpen wij ook graag bij.

Henk Hokke – Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.