Skip to main content

Website laten maken? Waar moet je op letten? Gebruik deze checklist

Een nieuwe website, super spannend en leuk!

Je huidige website gaat al een aantal jaren mee en nu is het tijd voor een betere en vernieuwende website of je bent als ondernemer net begonnen met het opzetten en promoten van je nieuwe bedrijf. In beide gevallen wil je een professionele website die je klanten aanspreekt en aanzet tot actie. Waar moet je nu op letten als je een website wil laten bouwen? Deze checklist geeft je inzicht in wat belangrijk is.

 


 

#1 Bepaal het doel en de doelgroep van je website

De allerbelangrijkste vragen voordat je een nieuwe site laat bouwen, zijn:

  • Wat wil je bereiken (Doel)
  • Wie wil je bereiken (Doelgroep)

 

Veel voorkomende doelen voor een website zijn:

  • Online verkoop genereren
  • Potentiële klanten bereiken
  • Merkbeleving en klantloyaliteit
  • Inkomsten uit advertenties/abonnementen genereren
  • Bezoekers informeren, adviseren en op weg helpen
  • Aanwezig zijn op internet

 

Je kunt meerdere doelen hebben maar er moet altijd één primair doel zijn. Door één doel boven de rest te stellen is de kans dat je deze bereikt het grootst.

 

Bepaal welke mensen je wilt bereiken. Wie zijn dat? Welke functie hebben ze? Welk opleidingsniveau? Waar zijn ze naar op zoek? Op welke manier kun jij ze helpen bij het vinden van antwoorden op hun vragen?

 

Uit deze doelen en je doelgroepen volgt vanzelf hoe dan de website moet worden opgezet, welke uitstraling deze moet hebben, op welke toon de teksten geschreven moeten worden, welk soort fotografie, etc.

 

#2 Zorg dat je doelen meetbaar zijn!

Doelen zijn zinloos als je ze niet meet. Door doelen meetbaar te maken meet je de kwaliteit van je website. Met huidige technieken kun je doelen meten. Bij ieder doel zijn specifieke KPI’s (Key Performance Indicators) te benoemen. Bijvoorbeeld het aantal bezoekers op je website versus het aantal contactaanvragen. Of het aantal verkopen en de ordergrootte van een bestelling. Als je gaat meten weet je pas of je de gestelde doelen ook haalt!

 

#3 Kies een goede domeinnaam

Ja, een goede domeinnaam draagt bij aan je online succes. Je scoort er niet beter door in zoekmachines, maar door de herkenbaarheid in de SERP (Search Engine Result Page, de pagina’s met zoekresultaten in een zoekmachine) doordat je een super zoekwoord in de domeinnaam hebt, verhoogt de kans dat men op jouw link klikt in plaats van die van een concurrent.

 

#4 Welke functionaliteiten moet er in je website zitten

Denk voordat je een website laat maken na over welke functionaliteiten er in de website moeten zitten. Functionaliteiten zijn bijvoorbeeld: een agenda, een offerte formulier, meertaligheid of een webshop. De doelen (zie #1) bepalen al voor een groot deel de benodigde functionaliteit, maar er zijn genoeg elementen die je kunt toevoegen. Denk hierbij ook na over mogelijke toekomstige uitbreidingen. Wanneer je in de toekomst bijvoorbeeld een blog wil beginnen, kan deze nu alvast ingebouwd worden.

 

Website laten maken? Waar moet je op letten? Gebruik deze checklist

 

#5 Bepaal je budget én de tijd die je aan je website wilt besteden

Hoeveel geld kan en wil je uitgeven? Het zal je niets verbazen: je kan een website zo goedkoop en duur maken als je zelf wilt. Hieronder staan een aantal zaken die invloed hebben op de kosten van website:

Kies je voor een op maat gemaakte, unieke website of kies je voor een webdesigner die bijvoorbeeld werkt met WordPress thema’s? Voor de prijs van een website maakt dit een groot verschil.

Hoeveel tijd wil je spenderen aan maandelijks onderhoud? Er moet namelijk altijd onderhoud gepleegd worden. Doe je dit niet dan is de kans groot dat je website gehackt wordt door kwaadwillenden. Wil je het onderhoud zelf doen of kies je voor een maandelijks abonnement om je website te laten beheren, zodat je er geen omkijken meer naar hebt? Bij Schot willen we de klant graag ontzien. Wij werken ALTIJD met een onderhoudscontract zodat je er zeker van bent dat je website online staat en blijft.

Lever je zelf content aan of besteed je dit uit? Je zou dit kunnen uitbesteden aan een tekstschrijver die goed is in het schrijven voor het web. Als je wel zelf content aanlevert, wil je misschien dat de webdesigner deze zowel taalkundig als SEO-kundig controleert en aanpast.

Heb je al mooie/inspirerende foto’s, video’s of een logo of moeten deze nog ontwikkeld worden? Bij Schot kan alles onder 1 dak. Al deze elementen hebben invloed op het behalen van je doel. Zonder aantrekkelijke foto’s zal een bezoeker geen actie ondernemen. Als je geen van deze elementen hebt kun je de creatie hiervan uitbesteden. Dit heeft niet persé invloed op de prijs van de website maar wel op het doel.

 

Wij hopen dat deze 5 punten je helpen bij het laten maken van een nieuwe website en het kiezen van het juiste bureau/webbouwer. Mocht je vragen hebben of vrijblijvend kennis willen maken, neem dan contact met ons op.

 

Contact