Hoe maak je een marketingplan?
24 januari 2023 - Leestijd: 8 minuten
Een marketingplan of marketingstrategie (de weg naar het bereiken van je doelen) kent een aantal belangrijke stappen. Wij hanteren er 6.
1. Allereerst de SWOT-analyse en Confrontatieanalyse
2. Marketingdoelen bepalen, maak ze meetbaar
Schrijf vervolgens je doelstelling wat je wilt bereiken op de korte termijn op. Zie het als je eerste stap om je droom te verwezenlijken. Zorg dat wat je wilt bereiken meetbaar is, zoals omzet in euro’s, percentage marktaandeel of aantal nieuwe klanten. Kies voor je doelstelling een tijdsperiode tussen de 3 maanden en 1 jaar.
3. Omschrijf je doelgroep
- Beschrijf demografische kenmerken van je klant, zoals geslacht, leeftijd, woonplaats, opleidingsniveau of beroep.
- Breng hun sociale netwerk, (media)interesses, hobby’s en koopgedrag in kaart.
- Bedenk hun dagelijkse bezigheden en hun zorgen.
Volgens ons is de beste manier om dit goed te doen, het maken van persona’s. Een persona is een zeer gedetailleerde omschrijving van een gebruiker van jouw product of dienst. Met behulp van persona's creëer je 'echte' mensen in plaats van algemene doelgroepen die in de praktijk lastig te targeten zijn.
Gebruik je doelgroepkennis in de volgende stappen, waarin je bepaalt waar, wanneer en hoe je (potentiële) klanten kunt benaderen.
Maak een customer journey. Aankoopgedrag verandert snel en wordt steeds complexer. Daarom is het relevanter dan ooit om te weten hoe klanten jouw product of dienst kopen en hoe ze dat proces ervaren. Een succesvolle methode om daarin inzicht te krijgen is het mappen van de customer journey. Hiermee ontdek je op basis van echte klantervaringen – in plaats van eigen aannames – waar je voor jouw klant hét verschil kunt maken.
4. Maak of gebruik je merkpaspoort
5. Wat wordt de marketingmix?
De marketingmix is de combinatie van middelen die je gebruikt om je marketingplan verder in te vullen. Deze bestaat uit 5 (of 5 of 6) P’s. We beperken ons hier even tot de traditionele 4 P’s: Product, Prijs, Plaats en Promotie. Bij promotie nemen we ook onlinemarketingkanalen mee en wanneer die het beste ingezet kunnen worden.
Product
Wat voor product of dienst bied je aan? Omschrijf dit en stel jezelf de vraag welk probleem je oplost voor je klant. Benoem ook waarin jouw product of dienst verschilt van dat van je concurrent. Denk aan verpakking, service, garantievoorwaarden en uitstraling.
Prijs
Wat is je prijs of tarief en waar baseer je dit op? Beschrijf je hele prijsbeleid, dus ook betaalmethodes, betaalvoorwaarden en kortingen. Kijk ook naar de concurrentie mee. Vraag en aanbod naar een bepaald product of dienst binnen een markt hebben invloed op de prijs die je kunt vragen.
Plaats
Omschrijf de plaats waar klanten je product of dienst kunnen vinden. Dit hoeft niet altijd de plaats te zijn waar je bedrijf is gevestigd. Tegenwoordig vaak het internet! Maar denk ook aan winkels waar je product te krijgen is, een groothandel. Belangrijk is de de vraag: ‘hoe zorg ik ervoor dat mijn klanten gemakkelijk aan mijn product of dienst kunnen komen?’.
Promotie
Omschrijf waar je je product gaat promoten, via welke ‘marketingkanalen’ je je doelgroep wilt bereiken. Kies de kanalen waarop je doelgroep actief is en die bij jou en je bedrijf passen. Noteer vervolgens ook hoe dit kanaal bijdraagt aan jouw doelstellingen van stap 2.
Overweeg naast de traditionele media, zoals televisie, radio, tijdschrift, bushokjes, reclamezuilen en de krant, ook de volgende onlinemarketingkanalen op te nemen in je marketingplan:
- Zoekmachines. Kunnen klanten je vinden in Google of een andere zoekmachine? Je kunt op 2 manieren naar boven komen in de zoekresultaten: betaald en onbetaald. Optimaliseer de site om gratis hoger te komen in een zoekmachine. Of overweeg SEA (zoekmachine adverteren) of google en Instagram shopping. Bijna alle doelgroepen gebruiken zoekmachines.
- Social media. Als marketingkanaal kenmerkt social media zich doordat de gebruikers ervan de inhoud verzorgen en er interactie is tussen gebruikers. Dit is bij uitstek geschikt om met je klant in gesprek te gaan. Ook Social Media kun je betaald en onbetaald inzetten. Je eigen volgers bereik je onbetaald. Via betaalde advertenties bereik je gericht nieuwe mensen.
Hoe weet je of je doelgroep actief is op een socialmediakanaal? Als je adverteert, dan vul je demografische gegevens en interesses van je doelgroep in. Je ziet dan meteen of je klant hier actief is. Er zijn ook onderzoeken over dit onderwerp, bijvoorbeeld Het Nationale Social Media Onderzoek van Newcom en What’s Happening Online? van Ruigrok.
- E-mailmarketing. Je kunt nieuws, aanbiedingen of inspiratie naar je klanten sturen per mail. Het voordeel is dat (potentiële) klanten hun e-mailadres al aan je hebben gegeven. Je weet dus dat ze interesse hebben. Dit marketinginstrument is vooral voor bestaande klanten.
- Influencermarketing. Influencers zijn rolmodellen met bereik en autoriteit. Je betaalt je hen om jouw dienst, product of bedrijf te promoten bij hun kijkers of volgers. Let erop dat jouw doelgroep overeenkomt met die van de influencer.
- Affiliate marketing. Een website (de publisher) promoot producten van een adverteerder via een hyperlink. Als adverteerder betaal je wanneer een bezoeker uiteindelijk een aankoop doet Je kunt hier elke online doelgroep mee bereiken.
- Remarketing. Dit is een marketinginstrument waarmee je je bezoeker terug naar je website of webshop haalt. Met remarketing laat je bezoekers die je website verlaten gericht een advertentie zien op een andere website of op social media. Dat kan een tekst, beeld of video zijn. Hiermee bereik je een doelgroep die jouw website of webshop al eens heeft bezocht.
- Contentmarketing. Schrijf je graag? Dan kun je gaan bloggen op bijvoorbeeld Op online platforms kun je kennis delen of inspireren. Afhankelijk van je doel (stap 2) levert dit naamsbekendheid, leads of websitebezoeken op. Je bereikt hiermee een doelgroep met specifieke interesse.
6. Budget en planning
- Je marketingdoelen (stap 2). Wat is ervoor nodig om deze doelen te bereiken en hoeveel budget heb je hiervoor nodig? Bedenk dat het meeste budget opgaat aan advertentiekosten.
- Je verwachte omzet. Reserveer een percentage hiervan.
- Restbedrag. Kijk hoeveel je overhoudt en dat wijs je aan marketing toe.
- Wat doen mijn concurrenten. Als je weet hoeveel je concurrenten uitgeven aan marketing, kun je ook daarop je budget afstemmen.
Monitoren, meten en bijsturen is cruciaal bij online media om het beste resultaat uit je budget te halen. Begin bijvoorbeeld met een budget van 50 euro per maand voor zoekmachine-adverteren en een paar tientjes voor social media per dag/week.
Planning
Maak dan een planning waarin bepaalt wanneer je welke advertenties inzet, zodat je je marketingdoelstellingen haalt (stap 2).
Bekijk met grote regelmaat de resultaten van je activiteiten op je marketingkanalen. Stuur bij indien nodig. Bekijk wekelijks/maandelijks of je je doelstellingen haalt die je bij stap 2 hebt bepaald. Gebruik hiervoor google analytics en natuurlijk de omzetontwikkeling!
Online marketing kost tijd. Je website staat immers altijd aan en je posts worden dag en nacht bekeken!