1. Conversieoptimalisatie problemen oplossen
- Weergavesysteem van Facebook
- Wordt de conversie vaak genoeg gegenereerd
- Wat als je advertentie geen conversie krijgt
2. Klopt jouw targeting instelling
- Hoe kan ik mijn doelgroep specifiek in kaart brengen?
- Facebook biedt een aantal extra opties om je doelgroep te vergroten
24 maart 2022 - Leestijd: 8 minuten
Advertenties zijn natuurlijk bedoeld om mensen te bereiken en om ervoor te zorgen dat ze actie ondernemen richting jouw bedrijf. En dan bedoelen we natuurlijk dat we het liefst hebben dat ze daadwerkelijk een aankoop doen via jouw website. Mocht dit niet lukken dan zal je aanpassingen moeten doorvoeren. Er zijn een aantal factoren die een rol spelen. Daarover gaat deze monsterblog. Je vindt hierin informatie over hoe je kunt vaststellen waarom juist jouw advertenties niet converteren en wat je kunt doen om dit te verhelpen. Dit natuurlijk om uiteindelijk meer klanten te bereiken en meer te verkopen. Je verkoop kunt stimuleren.
Als het weergavesysteem van Facebook voorspelt dat je advertenties of je advertentieset geen conversies gaat krijgen, laat Facebook dit aan je weten. Hierdoor kun je aanpassingen doen voordat de advertentie live gaat. In de volgende alinea’s kom je erachter welke aanpassingen je kunt doen. LET OP!! Hier heeft Facebook zeker een week voor nodig.
Wordt de conversie vaak genoeg gegenereerd?
We raden je aan om een conversie te kiezen die minimaal 50 keer per week plaatsvindt. Dat aantal heeft Facebook nodig om ervan te leren. Facebook moet kunnen leren zodat de advertentie op het juiste moment aan de juiste mensen getoond wordt voor het beste resultaat.
Belangrijk: een conversie moet plaatsvinden binnen jouw gekozen toeschrijvingsinstelling om te worden meegeteld. Voorbeeld: je hebt een beschrijvingsinstelling van één dag voor aankoopconversies. Iemand klikt op jouw advertentie en 3 dagen later koopt deze het item van jou. Deze aankoop telt dan niet mee in de 50 conversies.
Als je advertentie geen conversies krijgt heb je misschien gekozen voor een conversie die niet vaak genoeg plaatsvindt. Je kunt bij je pixelgegevens kijken om erachter te komen welke conversie je wél zou moeten gebruiken. Bekijk hoe vaak een gebeurtenis (met gebeurtenis bedoelen we bijvoorbeeld een click) plaatsvindt per week. Als een enkele gebeurtenis niet voldoende effect heeft is het verstandig om je eerst te richten op meer bezoekers op de website te krijgen en een klantenbestand op te bouwen.
Als je advertentieset geen conversies genereert, raden wij het volgende aan als het gaat om het maken van een advertentieset:
Optimaliseren met betrekking tot algemene conversie: natuurlijk is het ontzettend verleidelijk om meteen over te stappen op aankoopconversie (en dan gaan we ervan uit dat jij iets verkoopt). Aankopen zijn alleen wel het zeldzaamste type conversie. In plaats van optimalisatie op aankopen kun je ook optimaliseren voor een meer gebruikelijkere conversie of leads. Bijvoorbeeld iets toevoegen aan de winkelwagen of paginaweergaven. Beide gebeurtenissen gebeuren sneller dan een aankoop, maar leiden wel tot waarschijnlijke aankopen.
Optimaliseren voor meer paginaweergaven (bijv een landingspagina): deze conversie zorgt voor verkeer van hogere kwaliteit dan met klikken op links. Dit is het geval omdat de klik alleen plaatsvindt wanneer de pagina waarnaar je mensen wilt doorsturen wordt geladen. BELANGRIJK: Als iemand op de link klikt maar vervolgens je pagina sluit voor deze geladen is geldt dit nog steeds als een klik maar niet als weergave. Dit komt wel vaker voor dan de meeste andere conversiegebeurtenissen. Dit is een goede keus als je meer verkeer naar je website wilt krijgen of een groter klantenbestand.
Als je dit allemaal hebt geprobeerd maar nog steeds geen conversies lijkt te krijgen, dan is er waarschijnlijk een ander probleem.
Als je bovenstaande helemaal goed hebt doorgevoerd, maar je genereert helaas nog steeds geen conversie dan kan het zijn dat je de targeting niet goed hebt ingesteld. Hij is niet relevant genoeg, deze relevantie moet je dan verbeteren. Dat kun je onder andere doen door jezelf de volgende te vragen stellen:
Hoe kan ik mij doelgroep specifiek in kaart brengen?
Naast alle bovenstaande targeting opties zijn er natuurlijk ook nog andere mogelijkheden om de juiste en zo specifiek mogelijke doelgroep in kaart te brengen. Denk hierbij eens aan de doelgroep die je vast al in kaart gebracht hebt toen je je website ging (laten) bouwen. Die heb je toch ook beschreven met een bepaalde doelgroep voor ogen. Je kunt natuurlijk ook altijd targeten op ‘mensen die je website als eens bezocht’ hebben. Dan laat je jouw Facebook pixel zijn werk doen. Ook dit kan erbij helpen dat mensen tot conversie over gaan.
Een andere optie is de ‘vergelijkbare doelgroep’. Wil je met succes je doelgroep uitbreiden dan kun je natuurlijk altijd overwegen deze optie te gebruiken als extra bron voor een vergelijkbare doelgroep. Zo wordt er gezocht naar mensen van een vergelijkbare brondoelgroep.
We gaan nog even door. Naast alle vorige mogelijkheden bestaat er ook nog een mogelijkheid om te kiezen voor ‘gedetailleerde targeting’. Nou hoor ik je bijna denken, wat is dat nou weer. Oké dat leg ik hier uit. Dit is een zeer effectieve conversieoptimalisatie om mensen te targeten op basis van interesses. Je target hierbij niet op hun demografische gegevens. Uiteraard is het ook verstandig om eens een kijkje bij de buren te nemen. Wat doet je concurrent en hoe kan jij het juist anders doen? Hoe kan jij je onderscheiden van de rest? Doe dit in combinatie met de uitbreiding van je targeting.
Wat doe je als je targeting TE beperkt blijkt te zijn?
Je zou simpel denken dan verbreed ik toch mijn doelgroep. Dat kan natuurlijk op een aantal punten prima. Denk hierbij aan: Check als eerste of je elke locatie goed getarget hebt zodat jouw diensten of producten bij de juiste locatie in beeld komen. Facebook geeft de optie binnen het targeting systeem om dichtbevolkte gebieden in jouw regio weer te geven. Zo kun je het bereik van je campagne behoorlijk vergroten.
Facebook biedt een aantal extra opties om je doelgroep te vergroten.
Bodstrategie en budget
Wil je weten wat de kosten per conversie zijn, of als je al weet wat een conversie je waard is, dan maak je gebruik van een bod, - of kostenlimiet. Met deze strategie kom je er namelijk precies achter wat de kosten per conversie zijn. Maar hoe bepaal je nou wat een conversie je waard is. Waar begin je met het bepalen? Je zou de maximale kosten per verkoop kunnen bepalen op de werkvloer. Wat is er allemaal voor nodig om dit product aan de man te brengen en wat levert het jou dan op. Zit daar nog ruimte in voor extra kosten zoals advertentiekosten? En blijft er dan nog voldoende voor jou over? Het moet natuurlijk wel winstgevend zijn want daar doe je het uiteindelijk allemaal voor. Dus even resumerend: wil je gebruik maken van de optie kostenlimiet? Dan stel je het gemiddelde bedrag in dat je werkelijk kunt of wilt betalen. Wil je gebruik maken van een bodlimiet dan stel je een maximaal bedrag in waarmee Facebook kan bieden op de veiling. De biedingen zijn gelijk aan wat een resultaat kost. Het is dus duidelijk dat je moet overwegen dat je je bodlimiet instelt op het maximale bedrag dat je bereid bent te betalen voor een conversie. Genereert jouw advertentie geen conversie, dan speelt hoogst waarschijnlijk het budget een grote rol. Pas dit eventueel aan.
Advertentiemateriaal
Bij het beslissen van welke advertenties er worden weergegeven houdt Facebook rekening met zowel de waarde voor de gebruikers als de waarde voor de adverteerder. Het is van belang voor de advertentieprestaties dat het advertentiemateriaal aansluit op de doelgroep.
Facebook biedt 2 producten aan om je te helpen met optimaliseren. Eén daarvan is dynamisch advertentiemateriaal.
Dynamisch advertentiemateriaal combineert meerdere onderdelen van een advertentie zoals afbeeldingen, video’s, tekst en aanzetten tot actie. Zo creëren zij nieuwe manieren om je advertentieprestaties te verbeteren. Op deze manier heeft iedere persoon die jouw advertentie bekijkt een andere variatie met schaalbare resultaten. Dynamisch advertentiemateriaal is ideaal om te optimaliseren als je niet weet wat aansluit op jouw doelgroep.
Belangrijk: Dynamisch advertentiemateriaal kun je niet als vervanging zien voor a/b-testen.
Het andere product is het aanpassen van middelen voor plaatsen. Met het aanpassen van middelen voor plaatsingen kun je advertentiemiddelen afstemmen voor plaatsingen op Facebook, Instagram en in Messenger. Deze functie gebruik je om advertenties aan te passen op het gedrag van je doelgroep. Je gebruikt het ook om te zorgen dat je advertentie op zoveel mogelijk plaatsingen kan worden weergeven. Je zou het volgende kunnen doen:
Gebruik verschillende middelen: Je kan bijvoorbeeld een productafbeelding of video uploaden naar Facebook en een merkafbeelding of video uploaden naar Instagram.
Snijd de middelen op verschillende manieren bij: Gebruik verschillende beeldverhoudingen voor plaatsingen. Voor advertenties in verhalen heb je bijvoorbeeld een verticale beeldverhouding nodig, dat is beter dan een vierkante uitsnede. Op deze manier bedekt je afbeelding het volledige scherm en trekt deze dus de meeste aandacht.
Gebruik bewerkte video’s: Upload een kortere video die voldoet aan de vereisten voor in-stream video’s van Facebook Stories (maximaal 15 sec). In het advertentiebeheer van Facebook kan je zelf video’s bewerken.
Gebruik verschillende teksten, koppen en links: Voor Instagram Stories kan je bijvoorbeeld het beste korte stukken tekst gebruiken.
Laat je een reactie achter?
Heb je iets aan onze blog gehad? Wij zouden het leuk vinden om je reactie te lezen. En we zijn natuurlijk benieuwd of je nog vragen hebt na het lezen.
Deze monsterblog is in samenwerking met IngkaCommunicatie geschreven en heeft een canonieke URL.
Steenenstraat 8
3262 JM Oud-Beijerland
0186 619244
Wil je ons een mooie review geven? Dat zou leuk zijn en kan via Google Reviews!
Ja dat wil ik!