fbpx

Wat is een doelgroep en hoe spreek ik die aan?

Over dit onderwerp worden boeken vol geschreven en hele lezingen gehouden. Het aantal blogs hierover is niet meer te tellen. Er zijn vele meningen en invalshoeken, maar over één ding is iedereen het eens: Je moet weten tegen wie je het hebt en wat je wilt bereiken. Oftewel: welke behoefte ga je invullen?

 

Wat is een doelgroep en hoe spreek ik die aan?

Omschrijf in heldere bewoordingen wie hij of zij is. Natuurlijk zijn er tal van socio-demografische gegevens zoals inkomen, opleiding, leeftijd, levensfase, geslacht, religie, land, stad of wijk, en die zijn zeker van belang, maar gebruik ook je verbeelding. Beschrijf zijn of haar gedrag ten opzichte van jouw product of dienst. Zo breng je de behoefte beter in kaart. tip: Bedenk dat, als er geen behoefte is, er ook nooit een aankoop zal volgen!

 

Realiseer je daarbij dat de mensen in jouw doelgroep zich in verschillende fases zullen bevinden ten aanzien van jouw product of dienst. En dit is niets nieuws, vroeger werd dit de AIDA fasering genoemd, Attention, Interest, Desire en Action.

 

De algoritmen achter online marketing kunnen beter dan ooit op de verschillende behoefte momenten of stadia inspelen. Het is dus nog belangrijker geworden die fasering goed te begrijpen en in te vullen. Tegenwoordig hebben ze een iets andere benaming, maar de essentie is hetzelfde als AIDA. We noemen het nu de Customer Journey, de reis van behoefte naar aankoop/actie.

 

De customer journey kent formeel drie fasen, maar eigenlijk is er ook een vierde fase. De fasen zijn Awareness, Consideration, Decision en (4) Buy:
Oriëntatiefase: hierin realiseert de doelgroep dat hij een probleem of uitdaging heeft.
Overwegingsfase: hierin bepaalt de doelgroep zijn probleem of uitdaging en onderzoekt hij de mogelijke oplossingen.
Beslissingsfase: de doelgroep kiest voor een bepaalde oplossing
...en gaat over tot aankoop.

 

Maar nu komt waar het eigenlijk in online marketing om draait. Elke fase kent haar eigen type content, toegespitst op de fase waarin de klant zich bevindt. 

 

In de oriëntatiefase is het slim om content in te zetten in de vorm van blogs, social media posts, en communiceer dan onderzoeksresultaten, beschrijf het nut van je product of dienst. In de overwegingsfase kun je gebruik maken van content typen als expert guides, webinars, vergelijkende whitepapers, etc. In de beslissingsfase is van belang om de juiste aanbieding op het juiste moment in beeld te brengen d.m.v. case studies, aanbiedingen, demo’s, productonderscheidende informatie, etc.


De doelgroep bereiken is één, maar conversie is wat we zélf willen bereiken!

Privacy- en Cookieverklaring

Door te klikken op akkoord, geef je aan dat je akkoord bent met onze privacy verklaring en het gebruik van cookies. Lees meer

Ja, ik ga akkoord!

Privacy en Cookies Beleid

 

Dit is de Privacy- en Cookieverklaring voor behorend bij de website van Schot.

Wij benadrukken zorgvuldig met uw persoonsgegevens te zullen omgaan en deze uitsluitend te verwerken voor de doeleinden waarvoor zij zijn verstrekt. Mocht u hier vragen over hebben dan kunt u ons telefonisch (0186 619244) of per e-mail (marcom@schot.nl) bereiken.

Als u op onze website uw gegevens op het contactformulier invult zullen deze gegeven uitsluitend worden gebruikt om, indien u daartoe verzoekt, contact met u op te nemen. Hetzelfde geldt voor het stellen van een vraag per e-mail: wij zullen alsdan uw e-mail adres uitsluitend gebruiken om, indien u daartoe verzoekt, contact met u op te nemen.

Wij zullen uw persoonsgegevens niet aan derden verstrekken tenzij dit noodzakelijk is voor het uitvoeren van de door u verstrekte opdracht en/of gesloten overeenkomst of indien wij daartoe verplicht zijn op grond van de vigerende wet- en regelgeving.

Cookies
Onze website maakt gebruik van cookies. Cookies zijn tekstbestandjes die op verzoek van onze website door uw browser op uw computer of mobiele apparatuur worden opgeslagen wanneer u de website bezoekt. Uw browser zal hierna bij elk bezoek aan de website de inhoud van de cookie terugsturen. Dit is noodzakelijk voor de functionaliteit en effectiviteit van de website. Via de website worden functionele cookies geplaatst. Dit zijn cookies die ervoor zorgen dat de website op een goede wijze functioneert. Deze cookies worden bijvoorbeeld gebruikt om informatie te onthouden die u invult bij het contactformulier of het uitlezen van uw browserinstellingen om de website op de goede manier op uw beeldscherm te krijgen.

Google analytics
Daarnaast maken wij gebruik van Google Analytics om het gebruik van onze website bij te houden en zo mogelijk te verbeteren. De informatie die met behulp van de cookies van Google Analytics wordt verkregen wordt door Google zo gelogd dat deze niet tot u te herleiden is. Google heeft geen toestemming om de verkregen Analytics informatie voor eigen doeleinden te gebruiken, of om deze te gebruiken voor andere Google diensten.

We gebruiken technologieën, zoals cookies, om inhoud en reclame aan te passen, om socialemediafuncties te bieden en om het verkeer op de website te analyseren. Ook delen we informatie over je gebruik van onze website met onze vertrouwde socialemedia-, reclame- en analysepartners.


Links op de website
De social media logo’s op onze website bevatten enkel links naar de betreffende social media pagina’s. Indien u op deze logo’s klikt verwerken wij hierdoor geen persoonsgegevens. 


Uw rechten
U kunt ons schriftelijk (Steenenstraat 8, 3262 JM Oud-Beijerland) of per e-mail (marcom@schot.nl) verzoeken inzage te verkrijgen in de persoonsgegevens die wij van u verwerken. Na ontvangst van uw verzoek zullen wij u binnen 4 weken een overzicht zenden van de verwerking van uw persoonsgegevens. U kunt ons nadien verzoeken om deze gegevens te verbeteren, aan te vullen, te verwijderen of af te schermen.

Aanpassen Privacy/Cookie policy
Wij behouden ons het recht voor deze Privacy/cookie verklaring te wijzigen. Wijzigingen zullen worden gepubliceerd op deze website.