Urgentie
Waarom urgentie in de boodschap moet worden ingebakken.
In de vorige eeuw was AIDA de ‘string of words’ waarmee we aangaven wat communicatie voor je moest bewerkstelligen. De reeks Attention, Interest, Desire en Action was eigenlijk een customer journey avant la lettre die we inmiddels in een nieuw jasje hebben gestoken en See, Think, Do noemen.
Niets ten nadele van de customer journey, die is en blijft cruciaal net als de drie communicatiedoelstellingen op de niveaus kennis, houding en gedrag. Dat blijft ook al jaren fier overeind.
Niemand zal ontkennen dat de wereld waarin we de customer journey proberen te beïnvloeden wel heel druk is geworden. Er worden giga veel reizen gemaakt langs overvolle wegen, met andere woorden: met een ongelooflijk aantal aan indrukken die je tegenkomt op je reis.
Dat vraagt om onderscheidend vermogen. Ook niets nieuws. Maar is het genoeg? Dat wij zeggen ‘Nee’, dat zal je niet verbazen. Is het nieuw? Nee ook niet.
In de wereld van omgevingscommunicatie bestaat al jaren een model of instrument waarmee al gewerkt wordt. Het heet de Urgentiemeter en gaat uit van de stelling dat ‘dringende noodzaak leidt tot handelen’. Het wordt gebruikt om sturing te geven aan communicatieprojecten.
Niets ten nadele van de customer journey, die is en blijft cruciaal net als de drie communicatiedoelstellingen op de niveaus kennis, houding en gedrag. Dat blijft ook al jaren fier overeind.
Niemand zal ontkennen dat de wereld waarin we de customer journey proberen te beïnvloeden wel heel druk is geworden. Er worden giga veel reizen gemaakt langs overvolle wegen, met andere woorden: met een ongelooflijk aantal aan indrukken die je tegenkomt op je reis.
Dat vraagt om onderscheidend vermogen. Ook niets nieuws. Maar is het genoeg? Dat wij zeggen ‘Nee’, dat zal je niet verbazen. Is het nieuw? Nee ook niet.
In de wereld van omgevingscommunicatie bestaat al jaren een model of instrument waarmee al gewerkt wordt. Het heet de Urgentiemeter en gaat uit van de stelling dat ‘dringende noodzaak leidt tot handelen’. Het wordt gebruikt om sturing te geven aan communicatieprojecten.
"De interactiviteit van het internet heeft een hoop opgelost. De call to action (de oude en vertrouwde tweede a uit AIDA ) maakt het snel duidelijk wat we willen van onze doelgroep."
Call to Actions
De interactiviteit van het internet heeft een hoop opgelost. De call to action (de oude en vertrouwde tweede a uit AIDA ) maakt het snel duidelijk wat we willen van onze doelgroep.We gebruiken hem te pas en te onpas, dat wel. Er zit niet altijd urgentie onder de knop. Bij Schot zorgen we ervoor dat die urgentie er wel achter zit, want dat leidt tot echte conversie. Nog wat tips.
5 belangrijke tips voor Call-to-Actions
1. Maak gebruik van de imperatieve vorm (of gebiedende wijs) bij begeleidende teksten. Laat aan duidelijkheid niets te wensen over en zet middels je tekst aan tot actie. ‘Neem contact met ons op.’ Om je tekstuele call-to-action te versterken kun je tevens gebruik maken van het presenteren van voordelen voor de lezer. Denk aan uitingen als ‘profiteer en download’ en ‘pak je voordeel’.2. Creëer urgentie in je uitingen. Deze tip gaat ook op voor landingspagina’s, maar is minstens net zo belangrijk voor je call-to-actions. Waarom moet je ontvanger juist nu op je link klikken? Waarom moet de aanschaf van een product nu gebeuren? Omdat anders een aanbieding verloopt, je belangrijke informatie misloopt of het product niet meer leverbaar is. Het creëren van urgentie kan er voor zorgen dat mensen gemakkelijker een drempel overgaan. Let op: urgentie heeft niet alleen met tijd te maken, maar kan ook uitstekend inspelen op de behoeftes van mensen. Een bezoeker van een website aangaande fysiotherapie kan bijvoorbeeld uitstekend aangesproken worden met: ‘Heeft u fysieke klachten? Neem dan snel contact met ons op’.
3. Bied een heldere belofte. Geef in de call-to-action aan wat mensen kunnen verwachten op het moment dat ze klikken op de link of button. ‘Lees meer over…’, en ‘Laat nu je mailadres achter voor de nieuwsbrief’ zijn heldere boodschappen die aan duidelijkheid niets te wensen overlaten.
4. Zorg voor zekerheid. Veel mensen zijn (al dan niet terecht) bang om data achter te laten op Internet of om een product of dienst aan te schaffen waar ze aan vast zitten. Bied ze bijvoorbeeld de zekerheid in een call-to-action dat een telefoonnummer niet voor commerciële doeleinden gebruikt gaat worden, of dat mensen bij een klik naar de volgende stap in het betaalproces nog niet vast zitten aan het product.
5. Maak gebruik van een button. Nu we het er toch over hebben: zorg dat deze button interactief is. Om dit punt helder samen te vatten: zorg ervoor dat je gewenste call-to-action opvalt op je pagina middels een gekleurde knop die bijvoorbeeld licht van kleur verandert op het moment dat je erop klikt. Vergeet ook zeer zeker niet een terugkoppeling te geven aan je bezoeker op het moment dat hij/zij informatie heeft achtergelaten. Er zijn overigens flink wat studies gedaan naar de effecten van kleuren op mensen. Zo bleek onder andere dat oranje een kleur is die wordt ervaren als ‘activerend’ en ‘fris’.
URGENTIEMETER
Sense of urgency – ‘Leg de nadruk in de boodschap op overtuigen. Haal alle twijfel weg’
Search of urgency — ‘Maak het mogelijk voor je doelgroep inhoudelijke en feitelijke kennis te verzamelen. Achterhaal verschillende belangen (andere aanbieders) en overtref die. Creëer interactie en doorbreek blokkades.’
Lack of urgency — ‘Creëer nieuwe inhoud. Zoek naar aspecten waarop aangehaakt kan worden. Creëer kansen voor de doelgroep; vernieuw, verander, verbeter.
Search of urgency — ‘Maak het mogelijk voor je doelgroep inhoudelijke en feitelijke kennis te verzamelen. Achterhaal verschillende belangen (andere aanbieders) en overtref die. Creëer interactie en doorbreek blokkades.’
Lack of urgency — ‘Creëer nieuwe inhoud. Zoek naar aspecten waarop aangehaakt kan worden. Creëer kansen voor de doelgroep; vernieuw, verander, verbeter.