Skip to main content

Adverteren in de krant

Adverteren in de krant

Wat is het nut van adverteren in de krant? Is dit überhaupt nog zinvol in een wereld vol nieuwe media? In deze digitale wereld wordt online adverteren steeds vaker als enige optie gezien door ondernemers. Maar is dat wel zo verstandig? Ondanks de veelgehoorde opmerking ‘printadvertenties zijn echt ouderwets’ blijft de vraag naar gedrukte advertenties nog groot en zijn er genoeg redenen om als ondernemer wel te kiezen voor een optie of deze toe te voegen aan de marketingplan.

Wat is het voordeel van adverteren in de krant

Adverteren in de krant is eenvoudig en redelijk snel. Het is een betrouwbaar medium dat iedereen kent met een eigen vaste doelgroep. Dit zijn over het algemeen lezers die lokaal zijn gevestigd. Neem ‘het Kompas’, deze ontvang je 2 keer per week. Door te adverteren in bijvoorbeeld het Kompas, val je op. De voordelen hiervan zijn het opbouwen of versterken van jouw merk, voor een actiematige campagne of informatieve boodschappen.

Een organisatie kan ervoor kiezen haar naamsbekendheid te vergroten door te adverteren in kranten of tijdschriften. Doelen van een organisatie zijn hierbij:

  • Het vergroten van de naamsbekendheid
  • Het aanprijzen van evenementen
  • Het onder de aandacht brengen van producten of diensten
  • Kortingsacties aanbieden

 

Traditionele media

Het adverteren in de krant valt onder traditionele marketing. Kenmerkend voor deze vorm van marketing is dat er sprake is van eenzijdige communicatie. Een organisatie profileert zich met een dienst. Wanneer een consument dit voorbij ziet komen reageert hij hier wel of niet op.

Is adverteren nog zinvol

Het is duidelijk dat online marketing op dit moment volop in opkomst is. Alleen inzetten op traditionele marketing zou betekenen dat organisaties kansen missen. Dat wil niet zeggen dat traditionele marketing nutteloos is geworden.

Ook voor het adverteren in kranten geldt dat de doelgroepbepaling essentieel is. Een gerichte doelgroepsegmentatie bespaart geld aan de voorkant. Potentiële klanten worden gericht benadert. Je kunt denken aan:

  • Een voetbalschoenenleverancier die een advertentie plaatst in een voetbaltijdschrift
  • De hovenier die advertentieruimte opkoopt in een tijdschrift over tuinieren
  • De plaatselijke groenteboer zal met zijn acties in de lokale krant willen staan


Een advertentie plaatsen in de krant werkt altijd sterk in combinatie met diverse andere marketing uitingen. Een goed marketing- en communicatieplan omvat het gehele communicatiebeleid van een organisatie. Hierin worden beide vormen van marketing opgenomen.