Skip to main content

Wat zijn IAB Banners?

IAB, de afkorting voor Interactive Advertising Bureau. IAB is een internationale organisatie die standaarden ontwikkelt voor de industrie, onderzoek uitvoert en juridische ondersteuning verleent aan online adverteerders. IAB is wereldwijd actief, maar voornamelijk in de Verenigde Staten, Canada en Europa.

 

Wat zijn IAB Banners?

 

Het IAB Global Network bestaat wereldwijd uit 42 internationale licentiehouder organisaties. IAB Europe is een coalitie van 27 nationale IAB's in heel Europa. In Nederland zijn ruim 200 adverteerders aangesloten, waaronder de ANWB, ABN-AMRO en meerdere online media- en marketing bureaus. Het Interactive Advertising Bureau werd opgericht in 1996 in New York. De organisatie heeft een aantal standaarden opgesteld, waaronder een template om video advertenties aan te bieden en standaard formaten voor banners zoals je die ziet in de online media.

Om het aanbieden van banner advertenties eenvoudiger te maken, heeft IAB banner formaten ontwikkeld die binnen de industrie als standaard worden gebruikt. Dit kun je gewoon vergelijken met de bekende advertentieformaten in bijvoorbeeld de gedrukte media. Zoals de 1/1 full color tabloid, of de A4-magazine-spread.

De IAB formaten zijn heel simpel opgezet. Een aanduiding, gevolgd door een pixelformaat:
• Rechthoek - 300px x 250px
• Grote Rechthoek - 336px x 280px
• Skyscraper - 120px x 600px
• Brede Skyscraper - 300px x 600px
• Grote Skyscraper - 160px x 600px
• Leaderboard - 728px x 90px
• Billboard - 970px x 250px
• Standaard Banner - 468px x 60px
• Leaderboard Mobiel - 320px x 50px


Een IAB banner set is een collectie van 5, 6 of 7 standaard formaten. Dit kan de adverteerder samen met het online marketing bureau zelf bepalen. Het ligt er een beetje aan op welk formaat het creatieve concept het best tot uiting komt. En met de inmiddels bekende A/B testen wordt ook getest op welk formaat de boodschap beter overkomt.

Het leuke van online adverteren is dat er steeds meer mogelijk wordt om de boodschap te ondersteunen, waarbij vooral beweging (Dynamic IAB sets) wordt toegepast. Geluid in mindere mate, omdat we weten dat veel gebruikers hun decive op mute hebben staan. Uit ervaring wijs geworden, want om telkens je omgeving op te schrikken met al dat geluid was niet zo prettig.