Wat is een concept?
Het concept dient als basis voor je communicatie-uitingen
Wanneer je start met een bedrijf of als je een nieuw merk of product wilt lanceren, dan starten wij met een concept. In het kort is dit een helder en krachtig idee over wat jouw organisatie of merk is en waar het voor staat. Het concept dient als basis voor je communicatie-uitingen. Natuurlijk is een goed concept onderscheidend, gaat langere tijd mee en is niet toegespitst op een communicatiemiddel. Voor het opzetten van een onderscheidend concept gaan de creatievelingen van Schot met een flinke dosis creativiteit een brainstormsessie in. Het ontwikkelen van een nieuw concept, dat start met een logo, is namelijk een vak apart.
Nadat de klant ons heeft ondergedompeld in het DNA van het bedrijf of de organisatie en wij ons eigen hebben gemaakt met de visie en kernwaarden, beginnen we gepassioneerd met een leeg vel om ten aanval te gaan met potlood en stiften. Lekker ‘old fashion’, maar de perfecte manier voor ons creatieve team om dat logo en concept te creëren dat opvalt, boeit en de aandacht trekt. We kijken hierbij onder andere naar vorm, kleur en typografie. Heeft het logo een beeldmerk nodig of wordt het juist een woordmerk. Ook een pay-off kan soms een sterke toevoeging zijn om een product of dienst te versterken, maar is niet altijd noodzakelijk.
Pas als het logo staat kijken we verder om van daaruit andere communicatiemiddelen voor zowel online als offline uit te rollen, uiteraard allemaal binnen het vastgestelde kader. Een logo is dus de ultieme herkenningsfactor in communicatie en is samen met de huisstijl één van de belangrijkste bouwstenen voor alle herkenbare communicatie-uitingen. Aan een goed logo lees je onder andere af voor wie het is bedoeld en of de producten of diensten hoogwaardig of goedkoop zijn. Een goed logo zegt uiteindelijk meer dan 1.000 woorden en is dus een afspiegeling van je organisatie en je merkwaarden.
Een goed logo concept moet je aanspreken
Een goed logo concept moet je aanspreken en heeft een goede dosis creativiteit in zich waardoor het opvalt. Orginaliteit is daarbij natuurlijk van belang. Een goed concept doet je wat. Uiteraard moet dit alles passen bij het bedrijf of product en/of binnen het beoogde doel, want creatief zijn is natuurlijk geen doel op zich. Het is het opgeleverde resultaat dat telt, maar dat zit ook in de invulling van de middelen die we erna gaan uitrollen.
"Het is het totaal dat telt en dat stopt niet na de ontwikkeling van het concept."
Op zoek naar een doordacht concept en nieuw logo?
Ben jij op zoek naar een idee voor een logo, een logo ontwerp of een geheel nieuw doordacht concept én ben je benieuwd of wij je kunnen verrassen? Bij Schot ben je aan het juiste adres. Neem gerust eens contact met ons op dan gaan we samen jou aan de slag om jouw logo te ontwerpen!