Skip to main content

Wat is content?

Als je het woord content op zoekt in de van Dale heeft de volgende betekenis:

con·tent (bijvoeglijk naamwoord)
1   tevreden

En als je ‘content’ vertaalt vanuit het engels betekent het:

content (zelfstandig naamwoord)
1   capaciteit, volume, omvang, inhoud(smaat)
2   inhoud, onderwerp

 

Content is inhoud, en met ‘goede’ content zijn we tevreden. Maar wat is goede content en wat houdt content überhaupt in? Content is inhoud die beschikbaar wordt gemaakt door bijvoorbeeld een website of een tijdschrift. Het is informatie die jullie, als bezoekers of lezers, tevreden moet stellen/houden. Content bestaat bijvoorbeeld uit tekst, beeld en geluid. Je kunt hierbij denken aan video’s, artikelen/blogs, infographics, animaties, foto’s en vlogs maar ook wat je op televisie ziet.

 

Nu je weet wat content is gaan we uitleggen wanneer content goed is.

 

Online content - Wat is goede online content volgens Google?

Het begint met het in kaart brengen van je doelgroep en hun behoeften. Het is belangrijk dat je content creëert waar mensen echt op zitten te wachten en niet dat je content schrijft in de hoop dat het aanslaat.

Waar heeft je doelgroep behoeften aan en waar is deze naar op zoek? Welke vragen willen zij beantwoord hebben? Dit leg je vast in je content strategie. Deze informatie ga je vervolgens vertalen in zoekwoorden. Stel: je doelgroep is op zoek naar een loodgieter die zo snel mogelijk hun gootsteen kan komen maken. Waar zouden deze mensen dan naar zoeken via google. Deze woorden leggen wij bij Schot, na een zoekwoordenonderzoek, vast in een zoekwoorden analyse.

Nu je weet waar je doelgroep naar zoekt kun je teksten gaan schrijven. Via deze link: https://developers.google.com/style/ geeft google tips voor het schrijven van goede teksten. Een aantal tips zijn:
- Maak korte zinnen en paragraven
- Spreek je bezoeker aan alsof je een vriend bent en begrijpt wat hij wil
- Gebruik geen overkill aan uitroeptekens!!!!
- En ook geen OVERKILL AAN HOOFDLETTERS


Nadat je helemaal blij bent met je teksten kun je foto’s, infographics of video’s maken passend bij de teksten. Het is belangrijk dat deze goed aansluiten.

Tot zover online content. Hier kunnen wij nog veel meer over vertellen maar we hebben natuurlijk liever dat wij dit face-to-face kunnen vertellen (onder het genot van een bakje koffie of thee).

Er bestaat ook nog offline content. Deze twee verschillen zeker van elkaar.

 

Wat is content?

 

Offline content

We horen het je denken. Offline content is toch ouderwets? Maar dit is alles behalve waar. Content draait, zoals jullie nu weten, om de behoefte van je doelgroep/klant. Dat die behoefte soms neigt naar offline middelen is daarom helemaal niet erg.

Het kan bijvoorbeeld heel goed zijn dat jouw doelgroep behoefte heeft aan een magazine (denk bijvoorbeeld aan H&M). Als je erover nadenkt is dat eigenlijk ook een heel logisch gekozen middel. Je kan als klant ‘plaatjes kijken’ in het boekje en deze direct online bestellen of even de winkel binnen stappen.

Vergeet niet… In de online wereld van CRM, SEO en social media van nu wordt je flyer, poster of vlag juist wel gezien!

 

We dwalen te veel af. Onze conclusie:

Content is inhoud waar wij blij van worden. Het is belangrijk om een balans te vinden tussen online- en offline content en blijft kijken en inspelen op de behoeftes van je doelgroep. Wil je met ons sparren over jouw content en wat je kunt verbeteren? Neem dan gerust contact met ons op! Wij helpen graag.

 

Contact