Skip to main content

Blog

Hoka, Hoka, Hoka...selectieve perceptie!

10 november 2021

 

Je hebt het vast wel eens ervaren zonder dat je het zelf in de gaten had...selectieve perceptie. Van alles wat er op de wereld te zien, horen, ruiken, voelen en proeven is, neem je maar een klein deel bewust waar. En dat is maar goed ook, want er zijn zoveel prikkels en indrukken om ons heen; als je die allemaal bewust zou waarnemen werd je helemaal krankjorum.

 

Als je door een drukke stad loopt, dan is daar van alles te beleven. Vraag vijf willekeurige mensen in die stad wat hen opvalt als ze om zich heen kijken en je krijgt vijf verschillende antwoorden. Iemand die honger heeft zal voornamelijk de eettentjes zien, wie op zoek is naar nieuwe kleding ziet de kledingwinkels, de dierenvriend ziet de duiven en de jonge moeder vooral de gevaren voor haar kind. Wat je ziet wordt bepaald door de bril waarmee je op dat moment naar de wereld kijkt, je interesses, je overtuigingen en je focus.

 

Hoka, Hoka, Hoka...selectieve perceptie!

Laatst liepen mijn vrouw ik ook door een drukke stad. We deden mee aan de Rotterdam marathon. Ik kom al mijn leven lang in Rotterdam. Vroeger om uit te gaan, later om te studeren en nu dus ook om hard te lopen. In de aanloop naar deze marathon deed mijn vrouw mee met een city-run, georganiseerd door het sportmerk Hoka.

Ze kwam terug met een mooi hardloopshirt en tas vol gimmicks van Hoka, waarvan ik de blauw cap inmiddels heb opgeëist. Ofschoon dit hardloopmerk al sinds 2009 flink aan de weg timmert in de hardloopwereld, bleef het tot een week of 3 terug bij mij wel onder de zogenaamde radar. Ik ben namelijk een Asics-freak.

Echter, sinds ik die blauwe cap heb, zie ik overal om mij heen Hoka, Hoka, Hoka. Alleen al door de enthousiaste verhalen van mijn vrouw over de cityrun wat mij interesseerde, valt het merk mij meer dan ooit te voren op. Ik zag die bewuste zondag ook ineens heel veel atleten op dit merk lopen. Ik zie ineens op Facebook-groepen die ik volg, die gaan over hardlopen, meer dan eens dat mensen op Hoka-schoenen lopen! Of een Hoka-shirtje dragen! Kortom, een typisch gevalletje van selectieve perceptie.

Wat je waarneemt wordt dus bepaald door jouw filters. Als je zwanger bent zie je plotseling overal zwangere vrouwen of baby winkels. Als je een bepaald soort auto wilt, lijken ze plotseling overal op te duiken. Heb je plannen om naar een bepaald land op vakantie te gaan, kom je de naam van het land ineens overal tegen. Selectieve perceptie zorgt er dus voor dat je alleen die informatie waarneemt die binnen jouw referentie kader past.

 

Binnen ons vakgebied wordt bij de ontwikkeling van campagnes (online en offline) regelmatig ingespeeld op het fenomeen selectieve perceptie. Wij maken er ook regelmatig gebruik van wanneer we een mogelijkheid zien. Ben je benieuwd hoe wij dit voor jouw product of dienst zouden kunnen doen? Neem dan contact met ons en we gaan er graag met je over in gesprek.

 

Arjan