Skip to main content

Doelen stellen - waarom zou je?

2 november 2017

 

Veel ondernemers werken hard, maar bereiken niet hetgeen ze willen bereiken. Een belangrijke oorzaak daarvoor is dat ze te weinig tijd nemen om te bedenken wat ze met hun business willen bereiken. Ze hebben geen doelen gesteld. En dat is zonde, want het stellen van doelen heeft de voldoende voordelen:

 

Voordeel #1 - Het geeft je focus
Door doelen te stellen krijg je vanzelf focus. Je gaat beter nadenken over hoe jij dagelijks jouw werkzaamheden invult. Het bepaalt in grote mate jouw besluitvorming.

Voordeel #2 - Je kunt jouw resultaten meten
Neem heel veel kleine stappen die uiteindelijk naar dat grotere, lange-termijn doel leiden. Deze kleinere stappen maken je prestaties meetbaar. Neem elke keer de tijd om te beoordelen waar je staat op weg naar de eindbestemming. En, vier het bereiken van elke mijlpaal!

Voordeel #3 - Het geeft je op korte termijn motivatie
Jij en je collega’s raken gemotiveerd wanneer de eerst behaalde doelen al in zicht zijn. De doelen die jij stelt geven jouw bedrijf zingeving en richting. Ieder behaald doel is een belangrijke stap om die motivatie te behouden en prestaties te optimaliseren.

Voordeel #4 - Grote doelen geven je lange termijn visie
Wanneer je doelen stelt, ga je nadenken over de toekomst. Wat wil je bereiken over 5, 10, of 15 jaar? Je stelt jezelf een aantal belangrijke vragen over wat jij wil met je bedrijf. Waar wil je staan? Wil je groeien? Of specialiseren? Doelen verduidelijken wat je echt wilt!

Voordeel #5 - Tijd is ons meest waardevolle bezit
Net als geld, kun je jouw tijd investeren, besteden of verspillen. Jouw doelen helpen je om die tijd beter te organiseren en er het meeste uit te halen.

Voordeel #6 - Trots op prestaties
Het stellen en behalen van doelen leidt tot een gevoel van tevredenheid. Het is belangrijk dat jij jouw voortgang erkent én herkent en dat je trots bent op je prestaties. Je zelfvertrouwen groeit er enorm door. Deel je prestaties met je collega’s of jouw netwerk.

Dus focus je op je doel, omarm het, maar bovenal: zorg dat je er grip op hebt. Je zult merken dat het succes op je wacht.

 

Hartelijke groet van het marketingbureau met een hart,

 

Arjan Holleman