Skip to main content

Waarom een marketingplan?

Er zijn meerdere redenen om te bedenken dat een marketingplan zinvol is. Maar waarom een marketingplan? Er zijn tenminste 3 basis redenen waarom iedereen een marketingplan nodig heeft.

 

Hoe ziet jouw ondernemerspad eruit? Is dat een rechte lijn geweest? Of lijkt het meer op een kronkelig pad met zijwegen. Zijwegen die je plan verder aanscherpen of juist wegen die je doel vertroebelen. De afgelopen maanden heb ik tientallen ondernemers gesproken en geholpen met het aanscherpen van hun marketingstrategie. Allemaal ondernemers die stuk voor stuk al een tijdje ondernemen en al veel gedaan hebben, maar die eigenlijk nooit echt een plan hadden bij de start van hun bedrijf en die nu merken dat ze hierdoor belemmerd worden om verder te groeien. Marketing was voor hen nog een heel groot ding. In hun hoofd waren ze volop bezig met wat ze allemaal moesten gaan doen en de berg werd met het dag hoger en leek onoverwinbaar. Herkenbaar?

Waarom een marketingplan?

 

Jouw bedrijf profiteert van een marketingplan

Je bedrijf profiteert ervan dat jij tijd besteedt aan het uitstippelen van jouw marketingstrategie. Niet alleen grote bedrijven, maar juist ook de kleinere. Je wilt namelijk je tijd goed besteden en je energie geven aan die dingen, die ook resultaat opleveren voor jouw bedrijf.

Een marketingplan is een dynamisch document dat je helpt om koers te houden en toe te werken naar het behalen van doelstellingen. Het geeft inzicht in alle doelen en de acties die nodig zijn om deze ook binnen een bepaalde periode te bereiken. Het is dus jouw routekaart om je doelen ook daadwerkelijk te realiseren. Wil jij ook een goede online marketingstrategie? Neem dan contact met mij op.

3 redenen waarom jij een marketingplan nodig hebt

Wat zijn nu die drie basis redenen waarom jij een marketingplan nodig hebt voor jouw bedrijf?

1. JE KRIJGT FOCUS EN GAAT TOEKOMSTGERICHT DENKEN
Door een marketingplan op te stellen, ga je bewust nadenken over de richting die je op wilt met je bedrijf. Je staat stil bij belangrijke vragen, van waar sta je nu en waar droom je van om vervolgens na te denken hoe je daar ook echt gaat komen en welke middelen je daarvoor nodig hebt. Je denkt ook na over jouw positie ten opzichte van de concurrentie en hoe je in kunt spelen op ontwikkelingen in jouw branche.

Zonder een marketingplan en het periodiek vooruitkijken naar de toekomst en de ontwikkelingen, loop je altijd achter de feiten aan. Je bent dan niet in staat om pro-actief in te spelen op deze ontwikkelingen, waardoor je minder tijd hebt om de kansen volledig te benutten, en de concurrentie je te snel af is.

2. JE BENT IN STAAT OM GEFUNDEERDE BESLISSINGEN TE NEMEN
Je marketingplan is ook je houvast, waarop je kan terugvallen als je bepaalde mogelijkheden tegenkomt op je pad. Je weet namelijk wat je te doen staat om je doel te bereiken. Komt er een nieuwe mogelijkheid voorbij, dan kun jij op dat moment logisch motiveren waarom je het wel of niet moet doen. Als het jouw doel dichterbij brengt, ga je er vol voor. Leidt het je af van waar je heen wilt, dan stop je er geen energie in. De mogelijkheid om dus gecontroleerd beslissingen te nemen, die jouw onderneming laat groeien geeft je zelfvertrouwen.

3. JE COMBINEERT LANGE TERMIJN DOELEN MET KORTE TERMIJN ACTIES
Alle begin is moeilijk. Dat was ook vaak de reden dat de ondernemers contact met ons opgenomen hebben om hen hierin te begeleiden. Het kan namelijk nogal overweldigend overkomen is de ervaring. Op welke kansen moet ik mijn pijlen richten, wat kan ik investeren en in welke volgorde ga ik alles wat ik in mijn hoofd heb oppakken?

 


Door een marketingplan te schrijven, creëer je rust in je hoofd. Alle potentiële ideeën en acties ga je namelijk opschrijven. Vervolgens ga je bepalen welke acties bijdragen aan jouw doelen. Door ze te bundelen, krijg je ook overzicht of bepaalde acties wellicht een overlap hebben of dat er juist andere activiteiten nodig zijn om een doel te behalen.

Op deze manier kun je verstandige keuzes maken, om bepaalde acties in te zetten. Of juist besluiten om een andere actie te bedenken die je sneller bij het gewenste resultaat brengt. ‘Ik heb geen tijd om een marketingplan te schrijven’ of ‘Een marketingplan? Ik zou niet weten waar ik moet beginnen’. Zomaar een paar uitspraken die ik ook regelmatig hoor. Wil je dat jouw bedrijf gecontroleerd gaat groeien, dan heb je een marketingplan nodig om daar te komen. Je kunt het vergelijken met het maken van een verre reis. Je stapt ook niet onvoorbereid de voordeur uit om aan een lange reis te beginnen. Je weet dat je of met het vliegtuig gaat of met de auto. Je weet waar je moet overstappen om je vlucht niet te missen. Heb je dit niet uitgezocht, dan verlies je tijd en geld en wellicht wel hele mooie kansen.


EEN SIMPEL PLAN IS BETER DAN GEEN PLAN

Nu denk je wellicht na het lezen van deze blog, pffffff waar begin ik? Door met ons contact op te nemen. Wij ondersteunen gedreven groei ondernemers met het realiseren van hun ambitieuze doelen door middel van daadkrachtige (online) marketing. Neem vrijblijvend contact met ons op.