Skip to main content

De landingspagina over de landingspagina

 
Gefeliciteerd, jij bent op een landingspagina terecht gekomen! Een landingspagina is een pagina binnen de website waar je op klikt vanuit bijvoorbeeld Google. Deze pagina’s zijn vaak niet terug te vinden in het menu. Het is een ‘verborgen’ pagina die alleen te bereiken is via zoekmachines of advertentiecampagnes. De eigenschap van een landingspagina is dat deze conversiegericht is. Dit houdt in dat de pagina bijvoorbeeld het doel heeft te informeren, te converteren of te verkopen.

De landingspagina over de landingspagina

 

Wat is een landingspagina?

Een landingspagina is specifiek ingericht om een bepaald type bezoeker of gebruiker te verleiden. Dit kan via organisch verkeer (SEO) of via betaald verkeer (SEA, social advertising). Als bezoekers op deze pagina terecht komen zien zij een pagina die ze verwachten en tot conversie kan leiden.

Een landingspagina zorgt dus eigenlijk voor meer verkeer naar je website. Je richt deze pagina in om gevonden te worden in zoekmachines. Een goede landingspagina wekt vertrouwen, overtuigt en is toegankelijk.


Ik ben al overtuigd 

 

Waarom heb ik landingspagina’s nodig?

Landingspagina’s worden voor een aantal veel voorkomende doelen gebruikt. Een paar voorbeelden zijn:


Online draait alles om context. Hoe meer je focust op het onderwerp van een pagina, hoe beter deze aansluit op je doel/doelgroep en dus ook sneller leidt tot conversie. Als je bijvoorbeeld focust op SEO is het belangrijk dat de context klopt. Google is feitelijk de vervanger van je bezoeker. Je optimaliseert je landingspagina voor een specifiek zoekwoord en doelgroep.

Voorbeeld: Je verkoopt fruit en groenten, dan maak je een landingspagina over bananen. Een landingspagina over auto onderdelen heeft voor jou geen zin en heeft daarom niet de juiste context.

Welke soorten landingspagina’s zijn er?

Er zijn verschillende soorten landingspagina’s (ook wel conversiepagina’s):

  • Verkooppagina voor je producten of/en diensten
  • Inschrijfpagina voor bijvoorbeeld evenementen
  • Aanvraagpagina voor offertes
  • Vacaturepagina
  • Blogpagina
  • Enquête voor bijvoorbeeld marktonderzoek.

En zo zijn er nog veel meer andere soorten. Allemaal met een ander doel.

Hoe maak ik een goede landingspagina?

Een goede landingspagina moet voldoen aan een aantal belangrijke voorwaarden om het doel (bijvoorbeeld hoger in Google) te behalen:

  • De pagina behandelt één onderwerp. Dit onderwerp bepaal je door middel van een zoekwoordenonderzoek. Voorbeeld: Wat is een landingspagina? De pagina legt dit specifieke onderwerp uit en geeft extra informatie. Dus als voorbeeld dit stukje op onze landingspagina ‘Hoe maak ik een goede landingspagina’.
  • Een duidelijke call-to-action. Het doel van deze pagina is het informeren van bezoekers met als doel contact opnemen.
  • Meerdere interne links op de pagina. Dus eigenlijk willen doorklikken naar meer informatie en daarmee meer vertrouwen wekken bij de bezoeker.
  • Het ontwerp is grafisch aantrekkelijk en makkelijk te lezen.
  • De pagina heeft een goede content opbouw. Dit houdt in goede titels, meerdere alinea’s en ten minste één afbeelding.
  • De pagina laadt snel.

 succes - De landingspagina over de landingspagina


Als laatste… het succes van je pagina meten

Het succes van landinsgpagina is goed te meten in Google Analytics (ook hier kunnen wij je bij helpen). Je kunt meten hoeveel bezoekers op je landingspagina terecht komen en hoeveel bezoekers doorklikken naar vervolgpagina’s. Soms kunnen kleine aanpassingen zoals het aanpassen van je CTA’s teksten aan een verschil maken.

Als je geen ervaring hebt met het maken en bouwen van landingspagina’s neem dan contact met ons op. Wij maken samen met jou een zoekwoordenonderzoek en maken op basis hiervan goede landingspagina’s voor jou.

 

Ik wil advies!