Skip to main content

Bereik en Conversie

De rode draad door al onze marketing producten en diensten.

Je wilt mensen bereiken die nog niet bekend zijn met je bedrijf, product of dienst. Dit doen we door berichten te plaatsen op (online) kanalen. Niet zozeer op je eigen website, want men kent je bedrijf, je product of dienst immers nog niet!

Om de interesse van nieuwe klanten te wekken moet je bericht gaan over jouw dienst/product en deze moet getoond worden aan mensen die hiernaar op zoek zijn.

Online Marketing valt uiteen in twee delen: 

  • Bereik -> Exact bepalen van je doelgroep(en) die bereiken in elke fase van de customer journey* (See, Think en Do)
  • Conversie -> Doelgroep aanzetten tot actie, dit is de doelgroep in de Do fase.


De customer journey is de reis die jouw prospect aflegt in het koopproces van jouw product of dienst. Vanaf er bekend mee worden, geïnteresseerd raken (ook informatie aanvragen = een lead worden!) tot en met de koop, aanschaf van je product of dienst. In elke fase communiceer je andere informatie over je product of dienst. We hebben bij Schot daar een customer journey mapping model voor gemaakt waarin we precies beschrijven op wie we ons richten en welke boodschap dan voor welke fase moet worden gecommuniceerd.

Bereik, Conversie en Marketing

Bereik en conversie vormen de rode draad door al onze marketing producten en diensten. Bij alles wat we maken en doen kijken we naar het bereik (de doelgroep) en wat de optimale boodschap in de berichten moet zijn zodat men overgaat tot actie. Dit verschilt per klant, per dienst en per doelgroep.

Bereik -> Exact bepalen van je doelgroep(en)

Voor welke doelgroep biedt jij diensten/producten aan? Wie wil je bereiken? Wat zijn hun specifieke kenmerken? Hoeveel mensen bereik je nu en hoeveel moeten dat er worden? Via welke kanalen worden deze mensen het best bereikt? 


Met het exact beantwoorden van deze vragen komt je bericht onder de aandacht van de juiste mensen, in de juiste fase van de customer journey en behaal je het maximale bereik.

Betaald (Paid) bereik behaal je via:

  • Social Media advertenties.
  • Zoekmachine adverteren.
  • Offline media zoals TV/Radio, tijdschriften, bioscoop, direct mail.
  • Referentiesites.


Eigen (Owned) bereik behaal je via:

  • Eigen website
  • Email marketing
  • Mobile apps
  • Posts op facebook fanpage
  • Micro site


Verdiend (Earned) bereik behaal je via:

  • Zoekmachine optimalisatie (zoekwoorden)
  • Referentiesites
  • Social Media volgers zoals bijvoorbeeld op Facebook, LinkedIn, Instagram.
  • Blogs
  • Forums
  • Digg

Conversie -> Doelgroep aanzetten tot actie

Als je de juiste mensen bereikt, moet je bericht aanzetten tot actie. Dit wordt conversie genoemd. Hoeveel van de bereikte mensen gaan over tot actie? Welke actie is dat, wat moeten ze doen? Dit noem je de conversie doelen en deze worden alleen gehaald als de perfecte boodschap wordt gebracht, afgestemd op de fases van de customer journey waarin jouw doelgroeppersonen zich bevinden.

Welke conversies kunnen er gebruikt worden:

  • Verder lezen (link naar ander deel op website)
  • Contact opnemen (bellen, emailen)
  • Product bestellen
  • E-mail achterlaten voor 'free gift'
  • Etc.

Benieuwd hoe wij jou kunnen helpen met het vergroten van je bereik en conversie? Neem contact op!

Content Marketing: Om online succesvol te zijn, heb je geweldige content nodig die perfect aansluit bij je klanten tijdens hun customer journey. Met blog artikelen, whitepapers, how-to artikelen, video's en infographics, je hebt content nodig die relevant is.

Email marketing: Met email kun je klanten binden en behouden. Verregaande personalisatie technieken zorgen er voor dat je klanten je emails niet meer kunnen negeren.

Social Media marketing: Je klanten gebruiken social media en daarom is het belangrijk om hierop actief aanwezig te zijn om je klanten betrokken te houden met je diensen of producten. Kondig hier nieuwe producten aan, stel vragen aan je klanten en organiseer eens een wedstrijd.

Organische en betaalde zoekresultaten: zorg er voor dat nieuwe klanten je website vinden via zoekmachines, zowel organisch als via betaalde zoekresultaten. Organische resultaten behaal je met goede content en blogs die aansluiten bij de vragen van je klanten en met betaalde advertenties kun je je bedrijf en diensten nogmaals onder de aandacht brengen.

Digitaal adverteren: Om klanten te trekken is digitaal adverteren een goede methode. Adverteren in Google, Facebook en/of LinkedIn zorgt er voor dat je onder de aandacht komt bij je potentiële klanten.