Skip to main content

Google en lokale zoekresultaten

15 november 2018

 

Een onderdeel van zoekmachine optimalisatie dat (nog?) niet veel aandacht krijgt, is Google Mijn Bedrijf. Met deze dienst van Google kun je de gegevens die Google van jouw bedrijf laat zien op bijvoorbeeld Google Zoeken en Google Maps beheren en aanvullen.

 

Waarom wil ik dat?
Google Mijn Bedrijf is vooral belangrijk als je goed wilt scoren in lokale zoekresultaten. Lokale zoekresultaten zijn bijvoorbeeld het resultaat van een zoekopdracht als 'boekwinkel'. Google kijkt in welke plaats je bent en zal dan resultaten laten zien van boekwinkels bij jou in de buurt die nog open zijn op dat tijdstip. Een ander voorbeeld: je zoekt 'CV ketel vervangen', dan is de kans groot dat in de zoekresultaten een aantal lokale bedrijven staan. Dit zijn lokale zoekresultaten. Daar wil je als ondernemer tussenstaan!

Google en lokale zoekresultaten

Hoe kom ik in de lokale zoekresultaten?
Google geeft een aantal tips waarmee je de kans vergroot te worden getoond bij lokale zoekresultaten. De belangrijkste is dat Google via je website wil weten in welke plaats je zit. Dit kun je doen door bijvoorbeeld in de footer van je site je adres op te nemen, maar ook in de titel de plaatsnaam te vermelden. Bijvoorbeeld 'Boekwinkel het Ezelsoor - Oud Beijerland'.

Google Mijn Bedrijf
De andere tip die Google geeft, is om je bedrijf te vermelden in Google Mijn Bedrijf . Hier kun je of je bedrijf aanmaken, of, als deze al aangemaakt is, beheren. Je kunt ook een locatie 'claimen', hierover een andere keer meer. Binnen Google Mijn Bedrijf kun je veel informatie over je bedrijf plaatsen. Uiteraard de naam- en adresgegevens, de branche waarin je werkzaam bent en de url van je website. Maar ook de openingstijden, de soort producten of diensten die je levert (hierbij kun je zelfs prijzen vermelden, mocht je dat willen), foto's van het pand, de medewerkers, het bedrijfslogo. Geven je klanten je een review via Google, dan kun je ze hier teruglezen. Er is zelfs een mogelijkheid om 'Posts' te publiceren die dan bij jouw bedrijf worden getoond. Deze blog is straks via onze lokale gegevens via Google terug te lezen!

Kleine moeite, groot plezier
Google hecht veel waarde aan een volledig ingevuld Google Mijn Bedrijf profiel en weegt dit zeker mee bij het tonen van lokale zoekresultaten. Kleine moeite, groot plezier!

Heb je nog vragen of wil je nu al je locatie 'claimen', neem dan contact met ons op!