Skip to main content

Oh ja Social Media, daar moeten wij als bedrijf ook iets mee

21 juni 2018

 

Waar denkt u aan bij de woorden Interactie, Communicatie en Betrokkenheid?
Waarschijnlijk niet direct aan Social Media. Toch vormen deze drie woorden één geheel, namelijk Social Media. Nou hoor ik u denken “oh ja Social Media, daar moeten wij als bedrijf ook iets mee, maar ja waarom eigenlijk? We hebben het al zo druk!”

Dat is jammer, zeker als u bedenkt dat er heel wat onder de noemer Social Media valt. Denk naast Facebook ook eens aan weblogs zoals deze of aan LinkedIn, Twitter, Instagram en natuurlijk ook WhatsApp. Als je je bedenkt dat driekwart van alle internetgebruikers gebruik maakt van Social Media, dan wilt u als ondernemer daar zeker ook gebruik van maken en van profiteren!

 



Waarom zou u Social Media inzetten?
Social Media is een zeer krachtig marketinginstrument. Deze kanalen bieden u een enorm handig platform om op een makkelijke manier in contact te komen met uw doelgroep.

Laten we bovenstaande woorden eens stuk voor stuk bekijken. Te beginnen met interactie. Iedere ondernemer staat open voor interactie met zijn klanten. Of dit nu vragen of klachten zijn, de discussie wilt u aangaan. Stel dat klanten over uw bedrijf praten op Social Media, dan wilt u dat natuurlijk weten en erover mee praten. Zie Social Media als een extra service aan uw klant. Een digitale klantenservice die de drempel een stuk lager maakt.

Door berichten te plaatsen, kennis te delen, vragen te stellen op uw Social Mediakanaal bent u aan het communiceren. Op deze manier bouwt u naast betrokkenheid ook nog eens naambekendheid met uw bedrijf op.

Kan het gebruik van Social Media uw doelgroep beïnvloeden?
Ja dat kan! Hoe? Dat leg ik hier uit: Door uw Social Mediakanaal actief in te zetten, kennis te delen en de interactie veelvuldig op te zoeken, laat u een positieve indruk achter. Andere bedrijven zien uw berichten ook en zien dat ze doorgelinkt kunnen worden naar uw website. Verkoopt u precies het product of dienst die zij zoeken, dan zijn zij door het positieve Social Media gebruik eerder overtuigd en gaan misschien tot aankoop over.

Onderzoek vooraf welk Social Mediakanaal het beste bij uw bedrijf past
Het is verstandig voordat u enthousiast van start gaat, eerst te onderzoeken welk kanaal het beste bij uw doelgroep past. Waar is uw doelgroep aanwezig? Ieder kanaal vraagt een ander gebruik en een andere aanpak. Daarnaast trekt ook ieder kanaal een ander publiek.

Gebruik Social Media als Linkbuilding
Google rangschikt op basis van backlinks uw website in de zoekresultaten. Hoe ze dat doen leg ik hier uit. Google kijkt naar links van andere websites die linken naar uw bedrijfswebsite. Deze noemen ze backlinks. Zij zien dit als een positieve referentie. Dankzij deze backlinks rangschikt Google uw website in de zoekresultaten. Google ziet signalen vanuit Social Media op dezelfde manier. Tijdens het gebruik van een Social Mediakanaal vindt er interactie plaats, wordt er geliket en gedeeld. Google ziet dit als waardevolle informatie. Het is daarom zó belangrijk om actief op Social Media te zijn en bij te houden.

Het gebruik van Social Media lijkt gratis
Social Media tools zijn gratis, tot zover klopt dat, maar het gebruik ervan is niet gratis. Denk eens aan de tijd die eraan moet worden besteed. Die uren moeten ook worden betaald. Toch weegt dit niet op tegen de voordelen en mogelijkheden die het gebruik van Social Media u biedt. Heeft u daarbij hulp nodig? Dan helpen wij u daarmee graag op weg.



Oud Beijerland, 21 juni 2018
Inge Kaptein